Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Ceny paliw na stacjach w okresie wyjazdów wakacyjnych będą szczególnie obserwowane. Jeszcze w czerwcu na części stacji ceny benzyny 95 przekroczyły poziom 5 zł/l, a średni poziom w kraju wyniósł 4,96 zł/l.  Czy w najbliższym czasie za benzynę 95 oktanową będziemy płacić powyżej 5 zł na wszystkich stacjach? Niewykluczone, ale jednocześnie ze względu na spadek cen w hurcie w tym tygodniu ryzyko dalszych podwyżek na razie się oddaliło. W bardziej komfortowej sytuacji znajdują się  posiadacze samochodów z silnikami diesla i z instalacjami LPG. Zarówno w przypadku diesla i LPG za nami kolejny tydzień spadków.

Aktualnie za paliwa płacimy (25.06.2015):

benzyna bezołowiowa 95 - 4,95 zł (- 1 gr/l),

benzyna bezołowiowa 98 – 5,19 zł (+ 1 gr/l),

olej napędowy  – 4,72 zł (- 3 gr/l),

LPG – 1,88 zł (- 2 gr/l).

Na rynku hurtowym w mijającym tygodniu hurtowe ceny benzyny bezołowiowej 95 spadły z rekordowego w tym roku poziomu ponad 4000 zł/1000 l, co zatrzymało dalsze podwyżki w detalu.  W przypadku oleju napędowego sytuacja pozostaje bardziej stabilna.

Na początek lipca nie spodziewamy się wyraźnych zmian  cen na stacjach, bardziej nerwowo może być na rynku hurtowym. W dalszym ciągu czekamy na efekty negocjacji pomiędzy Grecją, a jej wierzycielami oraz ostateczny kształt porozumiemy z Iranem, od których będzie w dużej mierze zależał dalszy kierunek cen paliw w kraju.

Na stacjach ceny będą się wahały wokół średnich poziomów z tego tygodnia, na części stacji mogą to być podwyżki na innych spadki. To dla wyjeżdzających na wakacje na początku lipca zagwarantuje, że rachunki za tankowanie  będą niższe niż w 2014 roku.

Benzyna i autogaz są tańsze niż przed rokiem o 54 grosze na litrze, natomiast olej napędowy o 65 gr/l.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 26-06-2015 w Orlenie: Eurosuper 95 – 3931 PLN/1000l (spadek o 74 PLN/1000 l w porównaniu do cen z 19-06-2015), Superplus 98 – 4167 PLN/1000l (spadek  o 104 PLN/1000l), olej napędowy 3723 PLN/1000 l (wzrost o 12 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2426 PLN/1000 l (spadek o 2 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 26-06-2015 w Lotosie: Eurosuper 95 –3932 PLN/1000l (spadek o 73 PLN/1000l w porównaniu do cen z 19-06-2015),  Superplus 98 – 4167 PLN/1000l (spadek  o 103 PLN/1000 l), olej napędowy 3725 PLN/1000 l (wzrost o 14 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2426 PLN/1000 l (spadek o 1 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w mijającym tygodniu pozostawały w rejonie 62-65 USD/bbl.  Obecnie rynek próbuje wyceniać prawdopodobieństwo osiągnięcia porozumienia nuklearnego z Iranem i wzrost dostaw ropy z tego kraju. Iran jest w stanie natychmiast rzucić na rynek około 30-50 mln bbl ropy znajdującej się w tankowcach, jeśli tylko sankcje zostaną zniesione. Termin osiągnięcia porozumienia (30 czerwca) jest jednak nadal niepewny wobec  nierozwiązanych kilku kwestii spornych między Iranem a szóstką mocarstw zachodnich. Szacuje się, że teoretycznie w krótkim terminie wzrost dostaw ropy z Iranu może wpłynąć na spadek cen w granicach 5-10 USD/bbl. Z kolei wzrost eksportu ropy irańskiej do poziomu sprzed nałożenia sankcji, czyli o ponad 1,2 mln bbl/d zajmie najprawdopodobniej kilka miesięcy.

W 2011 roku średni poziom eksportu ropy irańskiej według danych amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej kształtował się na poziomie 2,6 mln bbl/d, obecnie jest to w okolicach 1,2-1,4 mln bbl/d. Tak czy inaczej póki co, potencjał do wzrostu cen ropy naftowej wydaje się być znacznie ograniczony.

Tymczasem zapasy ropy w USA spadły w ubiegłym tygodniu 4,9 mln bbl co nie zmienia faktu, że cały czas ich poziom jest bardzo wysoki.  Spadek zapasów ropy wynikał głównie z mniejszego importu i wzrostu mocy przerobowych rafinerii. Produkcja ropy naftowej w USA osiągnęła nieoczekiwanie nowy rekordowy poziom 9,61 mln bbl. W trzecim tygodniu czerwca średni poziom konsumpcji paliw w USA ukształtował się na wysokim poziomie 20,68 mln bbl/d. W porównaniu z rokiem ubiegłym w pierwszych trzech tygodniach czerwca zapotrzebowanie na wszystkie gatunki paliw w USA było  7% wyższe.