Obecnie 60 proc. krajowych przewozów PKP CARGO realizowanych jest na Śląsku. Stąd wyrusza też 70 proc. wszystkich przewozów eksportowych firmy. Choć siedziba spółki jest w Warszawie, to w Katowicach jest jej centrum dowodzenia. W tym mieście znajduje się główna dyspozytura, z której zarządza się ruchem około 1 tys. pociągów dziennie, nadzoruje pracę ok. 1,3 tys. pracowników drużyn trakcyjnych oraz pracę ok. 900 lokomotyw. Od września w Katowicach będzie się mieścić centrala spółki.

– Śląsk to najważniejszy obszar działania dla całej Grupy, dlatego inwestujemy tu także w kadry, szkoląc ponad 300 maszynistów – mówi Adam Purwin, prezes PKP CARGO.

Szef PKP CARGO podkreśla, że w rozwoju kolei towarowej na Śląsku dużą rolę odgrywają inwestycje realizowane przez PKP PLK. Tylko w okresie czerwiec–sierpień zarządca sieci na poprawę jakości infrastruktury kolejowej na Śląsku przeznaczy 100 mln zł. Łącznie na modernizacje infrastruktury w ostatnich latach wydano 2,5 mld zł.

Dla PKP CARGO region Śląska jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu po udanej akwizycji czeskiego Advanced World Transport, drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie. Wartość transakcji wyniosła 427,3 mln zł, ale dzięki niej PKP CARGO uzyskało 10-procentowy udział w rynku czeskim.

Reklama

Przejęcie czeskiego przewoźnika to kolejny element wzmacniania pozycji giełdowej spółki na międzynarodowym rynku logistycznym.

– Akwizycja AWT to połączenie centrów przemysłowych w Polsce i Czechach oraz zwiększenie możliwości obsługi korytarza Północ-Południe – mówi Purwin.

Dodaje, że dzięki przejęciu Advanced World Transport spółka będzie w stanie jeszcze lepiej wykorzystać strategiczne położenie Polski, w szczególności Śląska, do rozwoju nowych połączeń i realizacji kompleksowych usług logistycznych i transportowych w trójkącie Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne. PKP CARGO dysponuje także terminalem Ostrawa-Pasków, zlokalizowanym 60 km od granicy ze Słowacją i 25 km od granicy z Polską. Stanowi on ważny punkt na logistycznej mapie Europy i wpisuje się w siatkę terminali Grupy PKP CARGO.

16 czerwca Grupa PKP CARGO i Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan porozumiały się w sprawie utworzenia spółki, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami a Europą. W tym przypadku kluczowym elementem projektu jest rozbudowa należącego do PKP CARGO suchego portu w Małaszewiczach, na granicy polsko-białoruskiej. W efekcie liczba pociągów z prowincji Henan do Europy współtworzonych przez PKP CARGO może wzrosnąć do 300 rocznie.

Małaszewicze są dla Chińczyków kolejową bramą do Europy. Mieszczące się tam centrum logistyczne zostanie rozbudowane, co zwiększy jego możliwości przeładunkowe i magazynowe. Firmy chcą także, by Małaszewicze świadczyły dodatkowe usługi logistyczne, jak np. magazynowanie i konfekcjonowanie. Centrum ma szansę stać się głównym hubem dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Chinami a Europą.

PARTNER