PKP Cargo Franowo

PKP Cargo Franowo

źródło: Materiały Prasowe / Marek Zakrzewski

Na Franowie powstanie plac do składowania kontenerów o powierzchni 8,2 tys. mkw. Dzięki temu zdolność składowania obiektu w terminalu Poznań Franowo wzrośnie z 1,3 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) do prawie 1,8 tys. TEU, czyli o 40 proc.

Inwestycja obejmie również przebudowę i modernizację dróg dojazdowych dla ciężarówek, które odbierają część przywożonych do Franowa koleją kontenerów. Zakończenie jest planowane na grudzień tego roku.

Całkowita wartość inwestycji to 6,8 mln zł. Generalnym wykonawcą projektu jest Skanska. Rozbudowa będzie współfinansowana w połowie ze środków UE. W przyszłości terminal będzie stanowić część Centrum Logistycznego w Poznaniu.

>>> Czytaj też: PKP Cargo przejął czeskiego przewoźnika AWT

PKP Cargo Franowo

PKP Cargo Franowo

źródło: Materiały Prasowe / Marek Zakrzewski

Co ciekawe, terminal Franowo do obsługi stałych połączeń z portami w Gdańsku i Gdyni został uruchomiony w grudniu 2013 r. Czyli rozbudowa ruszyła prawie bezpośrednio po otwarciu.

- W pierwszym kwartale tego roku przewozy intermodalne koleją rosły w Polsce w dwucyfrowym tempie. Spodziewamy się, że ten trend jest długoterminowy. Stąd nasze inwestycje w ten segment rynku – twierdzi Jacek Neska z zarządu PKP Cargo.

Okolice Poznania to logistyczne zagłębie – w przeciwieństwie np. do tzw. ściany wschodniej. Z uwagi na położenie - w zasięgu połączeń kolejowych połączeń obsługujących polskie porty na Bałtyku, linii E20 przecinającej Polskę z zachodu na wschód, a także autostrady A2 oraz ekspresówek: S3 ze Szczecina i budowanej S5 z Wrocławia) terminale przeładunkowe umieściło tu kilku operatorów logistycznych. Oprócz PKP Cargo są to np. Polzug i Loconi Intermodal

PKP Cargo Franowo

PKP Cargo Franowo

źródło: Materiały Prasowe / Marek Zakrzewski

Z terminala Franowo pięć razy w tygodniu kursuje tzw. pociąg operatorski (czyli kursujący według stałego rozkładu) do portów w Trójmieście. PKP Cargo posiada dziś pięć terminali przeładunkowych w całym kraju, dwa centra logistyczne i pięć terminali kontenerowych. Oprócz Kranowa też w Gliwicach, Kobylnicy, Mławie i Warszawie.

Z wynika danych Urzędu Transportu Kolejowego, że polscy przewoźnicy towarowi przewieźli w 2014 r. w kontenerach prawie 10 mln ton. To wzrost „w masie” o 11 proc. w ciągu roku.

Liderem jest PKP Cargo ze swoją spółką intermodalną Cargosped, do którego należy 47 proc. rynku. Numerem dwa jest DB Schenker Rail Polska (obsługuje np. transporty z Niemiec do terminalu pod Poznaniem należącym spółki-córki Portu Hamburg). Trzeci jest Lotos Kolej, czyli spółka kolejowa naftowego Lotosu.