- Komisja Europejska uznała, że planowana przez Polskę pomoc w wysokości 3,1315 mld zł (758 mln euro) dla dziewięciu projektów gazociągów jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. Projekty te przyczynią się do budowania prawdziwej unii energetycznej poprzez zwiększanie przepustowości połączeń wzajemnych między Polską a krajami sąsiadującymi, poprzez zlikwidowanie „wąskich gardeł" oraz wzmocnienie istniejących sieci przesyłu gazu w Polsce – czytamy w komunikacie.

Pięć z dziewięciu projektów infrastruktury gazowej połączy europejskie źródła zaopatrzenia w gaz z Morza Bałtyckiego, Adriatyckiego i Czarnego z resztą Europy przez Polskę, zwiększając dywersyfikację dostaw gazu. Pozostałe projekty przyczynią się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa dostaw w Polsce, uznała Komisja.

"Dzisiejsza decyzja zatwierdzająca tę znaczącą inwestycję publiczną w polskie gazociągi jest przykładem, jak przepisy dotyczące pomocy państwa mogą wspierać racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Mogą one również przyczyniać się do budowania prawdziwej unii energetycznej. Podobnie jak drogi są konieczne do łączenia miast, potrzebujemy również połączeń umożliwiających przepływ energii między sąsiadującymi krajami" – powiedziała komisarz UE odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager, cytowana w komunikacie.

Dziewięć projektów infrastruktury gazowej, których realizację planuje się w Polsce na lata 2016-2022 to:

Reklama

1. Gazociąg Zdzieszowice – Kędzierzyn Koźle – Tworóg

2. Gazociąg Pogórska Wola – Tworzeń

3. Gazociąg Tworóg – Tworzeń

4. Gazociąg Leśniewice – Łódź

5. Gazociąg Rembelszczyzna – Mory – Wola Karczewska

6. Gazociąg Wronów – Rembelszczyzna

7. Gazociąg Wronów – Kozienice

8. Gazociąg Szczecin – Gdańsk, Etap V Goleniów – Płoty

9. Gazociąg Lewin Brzeski – Nysa

Całkowity koszt realizacji tych projektów jest szacowany na 4,9 mld zł, a pomoc publiczna pokryje 64% kosztu inwestycji (3,13 mld zł). Fundusze te pochodzić będą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Pozostała część kosztów inwestycji będzie finansowana przez system przesyłowy Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Przeprowadzona przez KE analiza finansowa wykazała, że oczekiwany dochód Gaz-Systemu z użytkowania nowej infrastruktury gazowej byłby niewystarczający, aby pokryć koszty inwestycji w dziewięć projektów infrastruktury gazowej w ciągu 25 lat. Jeżeli całkowite koszty inwestycji miałyby być finansowane wyłącznie z własnych zasobów finansowych przedsiębiorstwa Gaz-System, spowodowałoby to wzrost średniej taryfy przesyłowej o 22,34%, co nie byłoby możliwe do utrzymania, podano.