Już w ten weekend nastąpi otwarcie dla ruchu nowej jezdni Trasy AK i drogowych „ślimaków” łączących ją z Wisłostradą (dla jadących od strony Poznania do centrum Warszawy i w kierunku Gdańska). Samochody mają wrócić też na wschodnią jezdnię Wisłostrady w stronę Gdańska, dzięki czemu poprawę odczują jadący nad morze i wracający z wakacyjnych wyjazdów. To wszystko drogi dojazdowe do mostu Grota Roweckiego, który jest kluczowym elementem trasy S8 na terenie stolicy. To też element budowanej obwodnicy ekspresowej, która rozprowadza ruch m.in. z autostrady A2 (to dlatego inwestorem jest tutaj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad).

Według naszych ustaleń, których na razie nie potwierdza inwestor, ostatnią przeszkodą proceduralna jest audyt bezpieczeństwa. Tylko tego dokumentu brakuje jeszcze, żeby nadzór budowlany wydał pozwolenia na użytkowanie nowych fragmentów, a władze Warszawy zatwierdziły tymczasową organizację ruchu. Kierowcy zaczną korzystać z nowej jezdni w ten weekend albo na początku przyszłego tygodnia.

Przebudowa trasy AK wraz z mostem Grota jest już w ostatniej fazie. Zaawansowanie prac na całym kontrakcie wynosi ok. 92 proc. Jest już przesądzone, że inwestycja zostanie ostatecznie zakończona we wrześniu, czyli ok. miesiąca przed terminem kontraktowym. Spośród 63 obiektów których przebudowę, budowę lub remont obejmował kontrakt z czeska grupą budowlaną Metrostav za prawie 800 mln zł, do udostępnienia kierowcom pozostało już o 16 - w tym właśnie m.in. południowa jezdnia, która prowadzi ruch z Poznania w kierunku Białegostoku, która ruszy lada dzień.

Nowy most Grota będzie miał docelowo od września na każdej nitce po pięć pasów ruchów: dwa dla tranzytu i trzy dla ruchu lokalnego. Wcześniej obowiązywał układ „dwa razy cztery”, a w czasie budowy „dwa razy dwa”. Wraz z mostem Grota w drogę ekspresową zamienia się ruchliwa arteria na 4,5-kilometrowym odcinku między warszawskimi Powązkami a Żeraniem. Wzdłuż niej powstał 600-metrowy, przeszklony półtunel z ekranów akustycznych, których jest kopia efektownego, drogiego rozwiązania z Trasy Toruńskiej pod drugiej stronie Wisły.

„Grot” to najruchliwsza przeprawa w Polsce, na której liczba pojazdów sięgała 150 tys. w ciągu doby. Takie są wyniki najświeższych dostępnych pomiarów ruchu dla GDDKIA - z 2010 r. (po otwarciu przez miasto w 2012 r. mostu Północnego zrobiło się trochę luźniej).

To druga spektakularna inwestycja otwierana w rejonie Warszawy przez Ministerstwo Infrastruktury w ciągu ostatnich tygodni, w okresie przedwyborczym. W lipcu premier Ewa Kopacz zdobyła punkty u kierowców, ujawniając wcześniejsze otwarcie kluczowego fragmentu wylotówki z Warszawy na Katowice: trasy S8 Opacz-Paszków. To właśnie ta droga pozwala ominąć zakorkowany Raszyn i Janki, z powodu których wjazd do Warszawy od południa jeszcze niedawno przypominał koszmar. Według kontraktu, termin zakończenia prac na S8 to grudzień tego roku. Czyli otwarcie nastąpiło pięć miesięcy przed terminem.

W tej chwili w realizacji przez GDDKiA jest prawie 720 km autostrad i dróg ekspresowych o łącznej wartości 21 mld zł, a na etapie przetargów niespełna 770 km. Do 2023 r. Dyrekcja planuje wydać ze środków unijnych i krajowych ok. 93 mld zł.