W nocy z piątku na sobotę pociąg Impuls rozpędził się do 225,2 km/h. Do wyników Pendolino jeszcze daleko. To jednak nowy najlepszy wynik taboru wyprodukowanego przez polskiego producenta.

Rekord padł ok. godz. 2.15 ostatniej nocy. To wtedy wyprodukowany przez nowosądecki Newag skład pasażerski, który do testów został udostępniony przez Koleje Mazowieckie, rozpędził się na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej z Psar do Góry Włodowskiej do prędkości 225,2 km/h. To o prawie 14 km szybciej od poprzedniego rekordu taboru polskiej produkcji, który też należał do Impulsa Newagu, i prawie 68 km wolniej od najlepszego wyniku w Polsce włosko-francuskiego Pendolino. Mimo że liczniku pokazał się przez ułamek sekundy wynik 226 km/h, to jak potwierdziliśmy w Instytucie Kolejnictwa, oficjalnie uznanym rekordem będzie wynik 225,2 km/h, bo do pomiarów liczy się największa średnia prędkość uzyskana na odcinku 100 metrów.

ikona lupy />
Pociąg Newag pobił rekord prędkości / Dziennik Gazeta Prawna / Kuba Pierzchała

Nasz reporter był na pokładzie pociągu podczas próby ostatniej nocy. Według założeń producenta, Impuls miał osiągnąć wczoraj 220 km/h. Ostatecznie został „dociśnięty” bardziej. Maszynista-instruktor Marek Ogrodziński powiedział nam, że nigdy wcześniej nie prowadził pociągu z taką prędkością. Podobnie było w lutym 2013 r., kiedy Newag oficjalnie zamierzał pojechać 200 km/h, bo na tyle miał pozwolenie od zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych, ale ostatecznie dobił do 211,6 km/h.

Reklama

Testy odbyły się na CMK w nocy ze względów bezpieczeństwa. – Przy tej prędkości droga hamowania wynosi ponad 2 km – tłumaczy Maciej Duczyński, wiceprezes Newagu. – Cały czas monitorujemy podstawowe parametry. Np. te związane z dynamiką pojazdu znajdują się w tej chwili w połowie dopuszczalnych parametrów, mimo że jesteśmy znacznie powyżej prędkości konstrukcyjnej, która wynosi 160 km/h – mówił podczas bicia rekordu, wpatrując się w monitory.

ikona lupy />
Pociąg Newag bije rekord prędkości / Dziennik Gazeta Prawna / Kasia Pierzchała

Próbę nadzorowali specjaliści z Instytutu Kolejnictwa. – Zdobywane teraz doświadczenia powinny w przyszłości posłużyć producentowi do skonstruowania pociągu jeżdżącego szybciej niż 160 km/h. W kolejnych latach dopuszczalna prędkość 200 km/h będzie możliwa na kolejnym odcinku CMK, na fragmentach linii z Warszawy do Gdańska, a być może też trasy z Wrocławia do Poznania – stwierdził Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa.

Rekordowy pociąg Newagu jeździ na co dzień w barwach Kolei Mazowieckich - z rozkładową prędkością do 160 km/h. To jeden z 12 pociągów tego typu zamówionych przez tego KM w 2014 r. kosztem 257 mln zł. Według szefa działu badań i rozwoju Newagu Mariusza Bernasia, skład nie był do testów specjalnie przygotowywany. – Główna zmiana jest taka, że zmieniliśmy oprogramowanie, zdejmując blokadę prędkości – tłumaczy konstruktor.

Skład nazywa się 45WE, składa się z pięciu członów. Jest jednoprzestrzenny (bez podziału na wagony) i niskopodłogowy. W środku ma 206 miejsc siedzących i 325 stojących. Producent twierdzi, że ok. 60 proc. części pojazdu pochodzi od polskich producentów, np. system napędowy od firmy Medcom. Zagraniczny jest za to układ hamulcowy – od producenta Knorr-Bremse.

Pojazd, który w lutym 2013 r. rozpędził się na tym samym odcinku CMK do 211,6 km/h to też Impuls, ale czteroczłonowy (krótszy) i należący do Kolei Dolnośląskich. Konkurencyjna Pesa pojechała w czerwcu nowym pociągiem Dart, który buduje dla PKP Intercity, na razie najszybciej 200 km/h.

Rekord prędkości na torach w Polsce należy do Pendolino, który w listopadzie 2013 r. – ponad rok przed wprowadzeniem do eksploatacji w PKP Intercity – popisał się na wyłączonej w tym celu z ruchu CMK do 293 km/h. Maksymalna prędkość konstrukcyjna włosko-francuskiego pociągu Alstomu to 250 km/. W Polsce ze względu na stan infrastruktury nie jeździ najszybciej 200 km/h.

Światowy rekord prędkości konwencjonalnego pociągu należy od kwietnia 2007 r. do francuskiego TGV, który pojechał- 574,8 km/godz. Cztery miesiące temu superszybka kolej elektromagnetyczna w Japonii ustanowiła zaś absolutny kolejowy rekord prędkości. Pociąg Maglev, który porusza się na poduszce magnetycznej, pojechał 603 km/godz.