Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP wyjaśnia, że tak poważną kwotę udało się zaoszczędzić dzięki nowym procedurom zakupów. Łączenie zamówień w ramach Grupy, pozwala spółce na negocjowanie znacznie korzystniejszych cen na towary i usługi. Poza tym Grupa Zakupowa zoptymalizowała potrzeby poszczególnych spółek Grupy PKP, poprzez między innymi standaryzację towarów.

Piotr Ciżkowicz tłumaczy, że Grupa Zakupowa nie tylko oszczędza na konkretnych produktach ale też i na usługach. Między innymi wynegocjowany został nowy, znacznie korzystniejszy od poprzedniego kontrakt na usługi telefoniczne czy pocztowe. Grupa zajęła się też kwestią wyburzania starych budynków. Przed centralizacją za wyburzenie 2 i pół tysiąca budynków PKP musiało zapłacić w sumie 15 milionów złotych, po centralizacji za tę samą liczbę rozbiórek zapłaciło niecałe 3 miliony.

>>> Czytaj też: Polska w kilka lat mogłaby zbudować szybki pociąg. Czy straciliśmy ostatnią szansę?

A przewodniczący Grupy Zakupowej Jan Starzyk wyjaśnia, że w ostatnich trzech latach PKP szuka oszczędności od zakupu paliwa po zakup materiałów biurowych. W ramach ostatniej umowy na dostarczenie oleju napędowego za około 900 milionów złotych, spółka zaoszczędziła około 63 miliony. Na artykułach biurowych, w wyniku ograniczenia i ujednolicenia potrzeb, zaoszczędzono milion złotych. Także dzięki określeniu potrzeb informatycznych PKP zaoszczędziła w ubiegłym roku na zakupie około 7 tysięcy komputerów, około 3 milionów złotych.

Grupa Zakupowa powstała w 2013 roku i objęła 8 spółek należących do Grupy PKP. Od początku działalności przeprowadziła postępowania przetargowe na ponad 2 miliardy 200 milionów złotych, oszczędzając w tym czasie ponad 130 milionów złotych.