Przełom sierpnia i września przyniósł dużą zmienność cen ropy naftowej i paliw gotowych, co przełożyło się na rynek krajowy, a dokładniej przy osłabieniu złotego wobec dolara doprowadziło do podwyżek na rynku hurtowym. Nie przeszkodziło to jednak w dalszych obniżkach cen paliw na stacjach. W przypadku oleju napędowego ceny znalazły się na poziomie tegorocznego minimum z 31 stycznia, zaś ceny benzyny bezołowiowej 95 spadły do poziomu z połowy kwietnia tego roku.  

Średni poziom cen paliw na stacjach na 3-09-2015:

  • benzyna bezołowiowa 95 – 4,69 zł (-8 gr/l),
  • benzyna bezołowiowa 98 – 5,02 zł (-4 gr/l),
  • olej napędowy  – 4,31 zł (-6 gr/l),
  • LPG – 1,88 zł (-2 gr/l). 

Na następny tydzień września podtrzymujemy prognozy spadku średniego poziomu cen benzyny bezołowiowej 95 na stacjach rzędu 6 – 8 groszy na litrze i oleju napędowego rzędu 2 - 4 gr/l.  Dla autogazu możliwe są korekty w dół do 2 groszy na litrze.

Warto podkreślić, że już w tym tygodniu na nielicznych stacjach, tam gdzie mieliśmy niższe ceny dało się zauważyć symboliczne podwyżki cen oleju napędowego.  To oznacza, że przy kolejnych dostawach w wyższych cenach wzrośnie ryzyko podwyżek cen oleju na obecnie najtańszych stacjach, a w perspektywie 2-3 tygodni już na wszystkich stacjach. Przed podwyżkami może nas uchronić, czego nie można wykluczyć, ponowy spadek cen w hurcie w przyszłym tygodniu.

Tradycyjnie już wkraczamy w okres większego zapotrzebowania na oleje , a mniejszego na benzyny. To widać przede wszystkim w zmienności notowań obu paliw gotowych na rynku europejskim i zmianach na krajowym rynku hurtowym.  To zapowiedź zmniejszenia różnicy między ceną detaliczną Pb95 i diesla na stacjach, którą zwyczajowo obserwujemy okresie zimowym.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 4-09-2015 w Orlenie: Eurosuper 95 – 3496 PLN/1000l (wzrost o 95 PLN/1000 l w porównaniu do cen z 28-08-2015), Superplus 98 – 3686 PLN/1000l (wzrost    o 90 PLN/1000l), olej napędowy 3433 PLN/1000 l (wzrost o 151 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2154 PLN/1000 l (wzrost o 187 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 4-09-2015 w Lotosie: Eurosuper 95 –3507 PLN/1000l (wzrost o 80 PLN/1000l w porównaniu do cen z 28-08-2015),  Superplus 98 – 3696 PLN/1000l (wzrost o 74 PLN/1000 l), olej napędowy 3434 PLN/1000 l (wzrost o 151 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2155 PLN/1000 l (wzrost 188 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent po dynamicznych wzrostach z około 44 USD/bbl do poziomu ponad 54 USD/bbl powróciły w rejon 50 USD/bbl. Ropa WTI w Nowym Jorku pozostaje około 3 USD/bbl tańsza.

Ceny ropy cały czas pozostają w trendzie spadkowym a charakter ostatnich dynamicznych wzrostów  przypomina raczej korektę spadków niż nowy trend wzrostowy. Zmiana trendu na ropie wymagałaby obecnie w przypadku ropy Brent wyjścia powyżej poziomu 60 USD/bbl do czego brakuje nam około 10 USD/bbl. Biorąc pod uwagę nadwyżkę podaży ropy, rekordowo wysoki poziom zapasów paliw, perspektywę powrotu na rynek ropy irańskiej, podzielony co do kształtu polityki cenowej OPEC i ryzyko spowolnienia światowego wzrostu gospodarczego– może  okazać się to stosunkowo trudne. Jedynym czynnikiem wsparcia dla rynku jest spadek produkcji ropy w USA, jednak z drugiej strony jest on zbyt mały aby na trwale odwrócić rosnący  trend zapasów surowca.

Zgodnie z danymi Departamentu Energii zapasy ropy w USA wzrosły w minionym tygodniu 4,7 mln bbl, mimo spadku produkcji ropy w USA do 9,2 mln bbl. Wzrost zapasów okazał się nieco niższy od danych API co nie zmienia faktu, że poziom amerykańskich zapasów ropy jest bardzo wysoki i  póki co stan ten się utrzyma. Tymczasem konsumpcja wszystkich gatunków paliw w USA wzrosła w skali tygodnia 4% do 20,2 mln bbl/d głównie ze względu na wyższy popyt na benzyny. 

>>> Polecamy: Państwo nie może dotować starych elektrowni. Węgiel umrze śmiercią naturalną