Działania mają ruszyć na początku przyszłego roku.

Minister rolnictwa Marek Sawicki wskazuje, że w bieżącym roku do Unii eksportujemy mniej nabiału, owoców czy drobiu. W pierwszym półroczu bieżącego roku utrzymana jest jednak rosnąca dynamika eksportu na poziomie 6,4 procent.

Wartość eksportu przekroczyła zaś 11,2 miliarda złotych. "Szczęśliwa trzynastka" byłaby dobrym miejscem na ulokowanie naszych nadwyżek. Kraje zostały wyselekcjonowane przy współpracy ministerstwa, agencji rolnych, związków branżowych oraz organizacji rolniczych. Priorytetowe kraje mają docelowo otworzyć również rynki sąsiednie.

Polityk PSL wskazuje, że opracowane działania promocyjne mają wielowymiarowy charakter. Będzie to wspólna organizacja narodowego stoiska na zagranicznych targach, reklama w lokalnych mediach poza granicami kraju czy współfinansowane przez resort misje przyjazdowe importerów do Polski. Ministerstwo rolnictwa zamierza też uczyć rolników i przetwórców promocji - środki na ten cel wynoszą łącznie około 17 milionów złotych.

Reklama

"Szczęśliwą trzynastkę" tworzą kraje z Ameryki Północnej, Azji i Afryki. Są wśród nich: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Chiny, Indie, Kanada, Algieria, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam, Iran, Stany Zjednoczone, Japonia i Republika Południowej Afryki.

>>> Czytaj też: Koniec gazowej telenoweli? Podpisano aneks do umowy na budowę terminala LNG