Kraj Środka wyeksportował w zeszłym miesiącu rekordową ilość surowca zaraz po tym, jak wysłał za granicę bezprecedensowe ilości stali i aluminium. Najsłabszy wzrost gospodarczy w Chinach od lat 90. zmniejsza krajowy popyt na surowce, a rafinerie, fabryki i huty zmagają się po latach ekspansji z nadmiarem mocy produkcyjnych.

Eksport chińskich surowców pogłębił globalny przesyt nimi. Wywołało to obniżkę cen do najniższych poziomów od wybuchu kryzysu finansowego w 2008 roku i doprowadziło do protestów producentów stali i aluminium na całym świecie. Podczas gdy eksport oleju napędowego zagraża głównie azjatyckim rafineriom, dodatkowe dostawy innych chińskich surowców grożą pogłębieniem nadwyżek, które rozszerzają się od Singapuru i USA do Europy.

Zyski rafinerii z tytułu produkcji oleju napędowego w Singapurze skurczyły się w wyniku wzmożonego eksportu surowca z Chin, Indii i Bliskiego Wschodu o ok. 30 proc. – Świat staje się oceanem tego paliwa. Popyt na olej napędowy w Chinach nie jest tak wysoki, jak szacowano. W wyniku tego rafinerie Państwa Środka są zorientowane na eksport – mówi Ehsan Ul-Haq, analityk londyńskiego KBC Advanced Technologies.

Nadwyżka paliwa może się utrzymać, jeśli spadek popytu na samochody z napędem diesla, mający związek ze skandalem dotyczącym emisji spalin w samochodach Volkswagena będzie długotrwały.

Popyt na olej napędowy w Chinach w sierpniu był na drugim najniższym poziomie w tym roku (wzrost o 3,6 proc. w ujęciu rocznym). Dla porównania, popyta na benzynę w tym samym czasie wzrósł o 19 proc. – wynika z danych Bloomberga.

- Ogromna luka pomiędzy zapotrzebowaniem na benzynę i olej napędowy spędza sen z powiek chińskim rafineriom – twierdzi Amrita Sen, analityk londyńskiego ośrodka badawczego Energy Aspects Ltd.

Gospodarka Państwa Środka stara się realizować rządowy plan osiągnięcia 7-proc. wzrostu gospodarczego w 2015 roku. Według szacunków Bloomberga w sierpniu udało się wypracować jedynie 6,64-proc. poprawę PKB. Chińska produkcja przemysłowa w poprzednim miesiącu rozminęła się z prognozami ekonomistów, a inwestycje w pierwszych 8 miesiącach roku rosły w najwolniejszym tempie od 2000 roku.

Spowolnienie gospodarcze wpływa na wzrost eksportu surowców. Sprzedaż chińskiego aluminium za granicę w pierwszych 8 miesiącach 2015 roku była wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego o 22 proc. Produkcja stali w tym samym okresie wzrosła w kraju o 27 proc. Ponad połowa chińskiego eksportowanego oleju napędowego trafia do Singapuru.

- Azjatycki rynek oleju napędowego zmaga się z szybko rosnącą nadwyżką, a wzrost podaży zdecydowanie przewyższa wzrost popytu – mówi Si Min Ngai, ekspert zajmujący się energetycznym rynkiem w Singapurze.