Lider musi mówić to co trzeba i kiedy trzeba. Zdarza się jednak, że liderzy używają niewłaściwych słów w niewłaściwym czasie. Cierpi na tym zarówno firma jak i ich reputacja.

– Pracownicy nie zawsze mają odwagę bezpośrednio krytykować swojego szefa i trudno im się dziwić. Jednak bardzo często swoje uwagi anonimowo umieszczają w sieci, czego najlepszym przykładem jest nasz portal – mówi Kamila Małocha, przedstawicielka GoWork.pl. Oto kilka rzeczy, których dobry lider nigdy nie powie.

„Ja”

Jako lider powinieneś wiedzieć, że jesteś zależny od swojego zespołu. Na wspólny sukces, także twój, pracuje każda z podlegających ci osób. Jeżeli ludzie, którzy dla ciebie pracują nie wykonają dobrej pracy, ty też nie będziesz w stanie dobrze wywiązać się ze swoich zobowiązań. Zaprzeczanie temu, że sukcesy zawdzięczamy nie tylko sobie, przypisywanie wyłącznie sobie wyników zespołu to najszybsza droga ku temu by osiągnięcia zaczęły się pogarszać. Nic tak nie demotywuje pracownika jak brak uznania i docenienia ze strony firmy. „Dzięki mnie to się udało” to jak policzek wymierzony podwładnym. Gdy kiepskie morale pracowników zacznie przekładać się na grosze wyniki, być może dostrzeżesz, że stoi za tym cały zespół a nie lider, bo w końcu porażek nikt nie lubi sobie przypisywać.

Reklama

Twoje zdanie mnie nie interesuje – po prostu zrób to

Wielki przywódca nigdy nie użyłby takich słów, bo koszty są bardzo wysokie. Wypowiadając je poświęcamy to, co jest etycznie i moralnie właściwe. Dobry przywódca nie ignoruje wątpliwości i obaw ludzi, którzy dla niego pracują. Jak zauważa przedstawiciel GoWork.pl, firmy zwykle decydują się na współpracę z tymi, którzy podczas rekrutacji wyróżnili się kompetencjami i osobowością odpowiednią do tego by dobrze swoje obowiązki wykonywać. Dlaczego więc negować ich kompetencje i narzucać własne rozwiązania?

Nawet jeżeli mamy doświadczenie w danym obszarze, nie oznacza to że jesteśmy nieomylni. Wiedza pracowników na pewno będzie doskonałym uzupełnieniem naszej. Inni pracownicy też mają wiedzę i doświadczenia zdobyte w poprzednich firmach. Mają też własny kodeks etyczny, którego nikt nie ma prawa kwestionować. Kiedy ich zdaniem, rozwiązanie jest nieetyczne, lub co gorsza nielegalne – lepiej ich posłuchaj. Prawdziwi przywódcy nigdy nie popierają nieetycznych zachowań – zawsze wybierają godny sposób działania, nawet jeżeli nieuczciwe działanie przyniosłoby firmie o wiele wyższe zyski.

Czemu nigdy nie jesteś w stanie wykonać zadania tak jak trzeba?

Komentarze tego typu służą tylko temu, by osoba do której mówisz poczuła się wykluczona i wyizolowana z grupy. Po co niszczyć w pracowniku poczucie przynależności do zespołu? Takie słowa wywołują natychmiastową reakcję obronną i zamykają możliwość skutecznej komunikacji. Pracownik zamyka się na jakiekolwiek działanie, głównie dlatego że takie stwierdzenia odbierają motywację. Jako lider powinieneś szukać przyczyn problemu, pytać jak możesz pomóc, szukać możliwych rozwiązań. Nie krytyka, ale wspólne działanie, służenie radą i doświadczeniem prowadzi do sukcesu.