Eksperci przekonują, że przyszłość branży zależy w dużej mierze od samych agencji, które powinny edukować klientów w zakresie prowadzonych przez siebie działań.

Rynek PR w Polsce jest warty 216 mln zł. Tyle wynosi łączny przychód 30 największych agencji, które znalazły się w rankingu. W 2013 roku największy wzrost przychodów agencji wynosił 48 proc., w tym - aż 73 proc.

- To branża, która świetnie sobie radzi zarówno w czasach kryzysu, jaki i prosperity. (…) Zapotrzebowanie firm w Polsce na usługi PR rośnie, ale przedsiębiorcy szukają też nowych rozwiązań poza tradycyjnym publicity, np. w obszarze CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu - skomentował wyniki ekspert rynku mediów Marek Sokół.

To właśnie aktywność CSR jest coraz częściej doceniana przez właścicieli zarówno średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. - To działania o charakterze wizerunkowym, o dużej wartości społecznej - wskazał Ignacy Krasicki, prezes AM Art-Media Agencja PR, wicelidera rankingu.

Przykładem takich działań jest m.in. koordynacja aktywności związanych z konkursem literackim "Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci", zorganizowanym przez jednego z klientów agencji AM Art-Media - Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka. Konkurs "Piórko 2015" miał na celu popularyzację czytelnictwa wśród najmłodszych, a także wspieranie debiutujących pisarzy i ilustratorów.

Jak dodał Krasicki, rozwój branży jest uwarunkowany od tego, w jaki sposób agencje PR tłumaczą swoim klientom charakter prowadzonych działań.

- Przyszłość rynku zależy od aktywności, które na zachodzie są standardem działań PR, w Polsce zaś, postrzegane są, jako działania dodatkowe, to m.in. public affairs czy doradztwo w zakresie zarządzania kryzysowego - powiedział prezes Art-Media.

Porównując ranking agencji PR na przestrzeni ostatnich trzech lat, wyraźnie widać, że w Polsce dominują dwie firmy: Partner of Promotion (37,22 mln zł w 2014 r.) oraz AM Art-Media Agencja PR (19,71 mln zł). Dynamika wzrostu przychodów, w przypadku lidera wynosi 2,29 proc., zaś wicelider zanotował wzrost o 28,82 proc. Na trzecim miejscu znalazła się MSLGroup (awans z 4. miejsca w 2013 roku), z przychodami w wysokości ponad 17 mln zł.

Z usług trzech największych polskich agencji korzystają m.in. Procter&Gamble, Union Investment, PolskiBus (Partner of Promotion); Jeronimo Martins Polska, PKP CARGO, PGNiG, Astra CEE (AM Art-Media Agencja PR); LG Electronics, Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy i Emirates (Agencja MSLGroup).

Ranking Agencji Public Relations pod względem przychodów jest przygotowywany na podstawie samodzielnych wywiadów, sprawozdań finansowych i dokumentów podatkowych.

>>> Czytaj też: Umowa o wolnym handlu to porażka. Zabiły ją nacjonalizm i "interesiki"