"W kwestii lokomotyw trwa dialog techniczny. Zgłosiło się kilkanaście podmiotów, w tym duże europejskie firmy. Oczywiście [producenci] przekonują nas, byśmy kupowali nowe [lokomotywy]. Być może rzeczywiście część taboru kupimy, np. do obsługi jednej linii. Ogłoszenie przetargów to perspektywa połowy przyszłego roku" - powiedział Leonkiewicz dziennikarzom.  

Z jego słów wynika, że PKP IC skłania się ku modernizacji starszych maszyn i unifikacji taboru, raczej niż wprowadzaniu do parku taborowego nowego modelu.

PKP IC poinformowało dziś, że zainwestuje 1,8 mld zł w tabor i zaplecze utrzymaniowe: 1,4 mld zł w modernizację ok. 60 lokomotyw i 400 wagonów różnych typów oraz 400 mln zł w 9 nowych zapleczy technicznych. 

W przypadku taboru trakcyjnego zmiany mają objąć flotę około 60 lokomotyw. Ich zakres dotyczy m.in. podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/h. Poprawie ulegną również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach. PKP IC chce modernizować m.in. lokomotywy serii EU/EP07, EP08 i SM42.