Przewozy na terenie Niemiec będą obsługiwane z wykorzystaniem wielosystemowych lokomotyw elektrycznych typu Traxx Bombardiera, które są w eksploatacji spółki Lotos Kolej. Te pojazdy mogą korzystać z dwóch systemów zasilania kolejowego: polskiego i niemieckiego.

Samodzielna obsługa transportów w Niemczech jest możliwa po tym, jak Lotos Kolej otrzymał w lipcu od niemieckiego regulatora certyfikat uprawniający do wykonywania przewozów w tym kraju.

– Po raz pierwszy jesteśmy w stanie zaoferować samodzielne przewozy do Niemiec, bez postojów na kolejowej granicy. To pozwoli znacząco skrócić czasy przejazdów. Takie były oczekiwania naszych klientów, dla których czas to pieniądz – powiedział nam Henryk Gruca, prezes Lotosu Kolej.

Dzisiaj ten przewoźnik wysyła do Niemiec po kilka pociągów dziennie. Dotychczas dojeżdżały one do granicy, a tu transport był przejmowany przez zagranicznego przewoźnika. Do tego była zaś potrzebna czasochłonna zmiana lokomotywy i maszynisty.

Reklama

Lotos Kolej wylicza, że np. w drodze z Kutna do Hamburga – przez przejście graniczne Frankfurt Oderbruecke – nowe rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić ok. pięciu godzin.

Lotos Kolej eksploatuje dziś ponad 100 lokomotyw elektrycznych i spalinowych, spośród których za Odrę zostaną skierowane tylko te z najwyższej półki - wielosystemowe.

W pierwszym etapie lokomotywy Lotos Kolej mają być obsługiwane na tych trasach przez niemieckich maszynistów. W drugim etapie – pod koniec 2016 r. – pociągi zaczną być prowadzone przez maszynistów polskich, którzy do tego czasu uzyskają wymagane zgody i zaliczą testy językowe.

W 2014 r. Lotos Kolej przewiózł ponad 10,6 mln ton towarów, z czego około 2,5 mln w ruchu międzynarodowym. Oprócz Niemiec wysyła pociągi do Czech i na Słowację (obsługuje odcinki na terenie Polski). Spółka planuje również rozpocząć przewozy do stacji granicznej z Litwą i w ten sposób rozwinąć siatkę oferowanych połączeń w korytarzu wschód – zachód.

Według danych UTK, Lotos Kolej z prawie 10-procentowym udziałem w rynku (według pracy przewozowej, czyli liczby kilometrów przejechanych z towarem) jest drugim największym przewoźnikiem w Polsce.

Zarząd grupy Lotos planuje przeprowadzić ofertę publiczną spółki Lotos Kolej. Ta powinna być gotowa do debiutu w czwartym kwartale 2016 r. Ostateczny termin i sposób upublicznienia Lotosu Kolej będzie zależał od wyniku szczegółowych analiz i sytuacji na rynku kapitałowym.

>>> Czytaj też: PESA ma problemy na rodzimym rynku. Dart może nie wyjechać na tory w grudniu