"Chcemy, by docelowo te podmioty wyspecjalizowały się w przewozach produktów chemicznych i przejąły w całości te kompetencje w grupie. Potencjał ten chcielibyśmy potem wykorzystać nie tylko na rynku krajowym, ale również za granicą" - powiedział na konferencji prezes PKP Cargo Adam Purwin.

Synergie po finalizacji przejęć mają pochodzić m.in. z integracji systemów IT oraz stworzenia grupy zakupowej. Lokomotywy PKP Cargo mają zastąpić wynajmowane do tej pory maszyny w spółkach Orlenu. Zakłady Cargo będą ponadto prowadziły naprawy okresowe taboru KolTrans i Euronaft.

PKP Cargo oczekuje, że rynek przewozu paliw w Polsce będzie rósł w tempie 2 proc. rocznie - podał członek zarządu Jacek Neska.

>>> Czytaj też: PKP Cargo kupuje udziały Orlen KolTrans i ZCP Kolej

Reklama

"Po transakcji chcemy dalej rozwijać segment przewozów szeroko pojętej chemii. Udział tego segmentu w naszym wolumenie może za jakiś czas wzrosnąć nawet do 20 proc." - dodał.

PKP Cargo podało, że wskaźnik EV/EBITDA przejmowanych spółek wyniósł około 6,3.

W 2014 roku przychody pro-forma Orlen KolTrans i ZCP Euronaft Trzebinia wyniosły 186,8 mln zł. To spadek wobec 188,3 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto na sprzedaży spadł do 22 mln zł z 27,1 mln zł, a zysk operacyjny nie zmienił się i wyniósł 16 mln zł.

Łączny wynik EBITDA obu spółek w minionym roku sięgnął 21,2 mln zł wobec 23 mln zł rok wcześniej. Zysk netto wzrósł do 14,2 mln zł z 11,7 mln zł.

"W 2015 roku wartość parametru EBITDA powinna wynieść sporo powyżej 20 mln zł i być dużo wyższa od ubiegłorocznej" - powiedział Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP Cargo.

Na koniec ubiegłego roku Orlen KolTrans miał 25,3 mln zł gotówki netto. Kapitał własny spółki wynosił 50,6 mln zł.

>>> Czytaj też: PKP SA: Nie planujemy sprzedaży akcji PKP Cargo

Obie przejmowane spółki posiadały w grudniu 2014 roku 30 lokomotyw własnych i dzierżawiły 17 maszyn. Liczba wagonów własnych wynosiła ponad 600, a dzierżawionych - ponad 400.

Łączna praca przewozowa Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia w 2014 roku wyniosła 3,3 mld tonokilometrów. Spółki przewiozły 3,3 mln ton towarów.