Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych, wynika z badania Deloitte.

Bożonarodzeniowy budżet w 14 przebadanych krajach będzie zbieżny z rzeczywistym poziomem świątecznych wydatków przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego w ubiegłym roku i wyniesie 513 euro, czyli ok. 2177 zł.

"Zdecydowanie największe wydatki deklarują w tym roku Brytyjczycy, którzy na prezenty, artykuły spożywcze i spotkania towarzyskie chcą wydać średnio 884 euro. Za nimi uplasowali się Holendrzy ze średnim budżetem w wysokości 617 euro i Francuzi z kwotą 577 euro. Po przeciwnej stronie skali wydatków znaleźli się Rosjanie, którzy zadeklarowali, że w tym roku nie wydadzą na święta więcej niż średnio 217 euro. W powyższym zestawieniu Polacy, z planowanym budżetem 302 euro, plasują się na trzecim miejscu od końca" – powiedziała dyrektor w dziale konsultingu Deloitte Magdalena Jończak.

Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio 1 282 zł, czyli o około 11 proc. więcej niż  według deklaracji rok temu. Kobiety wykazują się większą oszczędnością niż mężczyźni i zaplanowane przez nie wydatki zamknęły się w kwocie 1184 zł, u mężczyzn wzrosły do średnio 1383 zł.

Biorąc pod uwagę grupy wiekowe, to najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35-44 lata (1523 zł), a najmniej młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł).

W 2015 roku cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów: 23% konsumentów planuje częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35% szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach. W większym stopniu 38% Polaków chce podczas zakupów wykorzystać punkty lojalnościowe, a 36% vouchery i karty prezentowe.

W tym roku 27% polskich konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym.

W poszukiwaniu prezentów Polacy coraz częściej zdają się na sklepy internetowe. W tym roku około 92% respondentów zadeklarowało, że skorzysta z nich w celu poszukiwania i/ lub porównywania produktów. Konsumenci doceniają również możliwości jakie dają wyszukiwarki i porównywarki cenowe. Wskazało na nie odpowiednio 94 i 92% respondentów.

Coraz większą popularnością w wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert cieszą się również media społecznościowe (53%) Według polskich konsumentów, e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów, możliwość porównywania cen i artykułów, dostawy zakupionego towaru do domu oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów.

Wśród tradycyjnych sklepów Polacy  najczęściej kupują prezenty galeriach handlowych (29%) oraz supermarketach i hipermarketach (24%). W Europie wygrywają natomiast specjalistyczne sieci sklepów (31%) oraz hiper- i supermarkety (27%).

Badanie Deloitte pokazało, że Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych.

Pomimo dużej popularności, jaką w Polsce cieszą się sklepy internetowe, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia w nich zakupów spożywczych. Na ten kanał wskazało jedynie 11% badanych, o 4 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

18 edycja raportu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2015" powstała na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 14 065 osób w przedziale wiekowym 18-65 lat w 13 krajach Europy i RPA. Próba w Polsce objęła prawie 800 osób.  

>>> Czytaj też: "Opinia publiczna nie jest o wszystkim informowana". Służby obawiają się o bezpieczeństwo Europy