ikona lupy />
Karol Gobczyński manager ds. energii i klimatu IKEA Polska / Media
ikona lupy />
Media

Polska dołączyła do czterech krajów, w których prowadzona jest europejska kampania Solution Wind. Co o tym zadecydowało?

Reklama

Potencjał sektora energii odnawialnej i efektywności energetycznej daje możliwość rozwoju innowacji i nowoczesnych miejsc pracy. Wykorzystujemy ten potencjał od dawna i dlatego przyjęliśmy również zaproszenie do akcji. Dzięki temu możemy podzielić się naszym doświadczeniem i wiedzą.

Tyle teoria, a co oznacza w praktyce? Co dokładnie zmieniło się w polskim oddziale IKEA?

Przez trzy lata, od kiedy zacząłem pracę jako specjalista ds. energii i klimatu, obserwuję zwiększającą się redukcję zużycia energii, która przełożyła się na niższe koszty operacyjne, zarówno w IKEA, jak i wśród naszych dostawców. Od 2010 roku zaoszczędziliśmy w IKEA w skali globalnej około 66 mln euro. Po części było to także wynikiem rozwoju IKEA Industry i inwestycji w technologię w nowo powstających sklepach – montowaliśmy w nich np. pompy ciepła, które pozwalają na zerową emisję szkodliwych substancji do atmosfery. To tym ważniejsze, że ostatni raport pokazał, że ich stężenie, szczególnie w dużych miastach, jest bardzo wysokie.

A teraz jakie rozwiązanie są testowane?

Wykorzystanie odpadów biomasowych, powstających przy produkcji mebli – te, które nie nadają się już do przetworzenia służą do wytwarzanie ciepła. Dodatkowo w jednym z oddziałów zamontowaliśmy np. system kogeneracyjny, czyli nie tylko wytwarzamy energię cieplną, ale także elektryczną, co poprawia bezpieczeństwo energetyczne. Widzimy, że jest to istotne dla przedsiębiorstw, ponieważ przerwy w dostawach prądu bądź redukcja dostępnej mocy generują ogromne koszty dla biznesu.

Od 2011 roku IKEA inwestuje także w farmy wiatrowe…

… dzięki którym, jak zadeklarowaliśmy, do roku 2020 roku, chcemy wytwarzać tyle energii odnawialnej, ile konsumujemy. To też część biznesu, która nie istnieje w oderwaniu od niego.

Mamy teraz pięć farm wiatrowych, trzy zlokalizowane w podkarpackim, i po jednej w wielkopolskimi i łódzkim. W kolejnych miesiącach zrealizujemy zakup kolejnej – ostatniej – w Lubartowie. Już teraz mogę jednak powiedzieć, że jesteśmy w stanie spełnić zapowiadane przez nas obietnice – uwzględniając instalacje biomasowe.

Docelowo ile turbin wiatrowych planujecie kupić?

314, z czego 80 będzie zainstalowanych w Polsce. W kraju szybciej realizujemy te inwestycje, co jest związane z wysokim poziomem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Po drugie, jak najszybciej chcieliśmy osiągnąć niezależność energetyczną.

Jak ważne są w ogóle wszystkie inwestycje dla polskich konsumentów?

Na podstawie ostatnich badań widzimy, że jest to niezwykle istotne. Dla przykładu 96 proc. Polaków deklaruje, że ochrona środowiska jest dla nich ważna, 94 proc. mówi, że bierze za swoje proekologiczne wybory odpowiedzialność w życiu codziennym, a 75 proc. jest przekonanych, że chciałoby wytwarzać energię odnawialną pochodzącą ze słońca, wody lub wiatru. To oznacza tym samym, że klienci w najbliższych latach jeszcze większą uwagę będą zwracać na to, jak wytworzony został dany produkt, z jakich surowców, skąd pochodziła energia, po drugie – firmy, które będą chciały się rozwijać, zmuszone zostaną jeszcze większy nacisk kłaść na kwestie środowiskowe; także dostępność surowców będzie jednym z wyzwań, przed którymi będą stawać. Dlatego warto podkreślić, że biznes, który nie jest dobry dla środowiska i planety nie będzie mógł się rozwijać.

Przed jakimi innymi wyzwaniami mogą jeszcze stanąć firmy?

Zarówno firmy, jak i fabryki mogą stać się beneficjentami zmian na rynku, jeżeli same zaczną wytwarzać energię odpowiadającą własnym potrzebom, a jednocześnie będą redukować wpływ na środowisko i poprawiać swoje bezpieczeństwo energetyczne. Jednak włączenie w to małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce będzie wymagało: wsparcia i prostych zasad przyłączenia do sieci instalacji odnawialnych.

Kampania Solution Wind w Polsce organizowana jest w ramach Programu Polskie Gwarancje Pochodzenia Energii. Wcześniej zapoczątkowana została w: Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji i Belgii.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą IKEA