W zagranicznych e-sklepach Polacy szukają głównie ubrań, obuwia i akcesoriów, wynika z badania przeprowadzonego przez PayPal.

Kluczowe zagraniczne rynki dla polskich e-konsumentów to Wielka Brytania (13 proc. polskich kupujących online dokonało tam zakupów), Stany Zjednoczone (12 proc.) oraz Chiny (10 proc.). Rok wcześniej najważniejszymi rynkami również były Wielka Brytania i USA, a także Niemcy, zaś w Chinach zakupów dokonało mniej - 6 proc. badanych.

Niemal połowa ankietowanych kupujących transgranicznie (49 proc.) na zagranicznych stronach internetowych w ostatnich 12 miesiącach poszukiwała ubrań, obuwia oraz akcesoriów. Pozostałe popularne kategorie obejmują elektronikę użytkową (38 proc.), zabawki i hobby (33 proc.), kosmetyki (28 proc.) i fizyczne przedmioty z zakresu edukacji i rozrywki (28 proc.). Są to również najważniejsze cztery kategorie, które kupujący transgranicznie wybrali w badaniu przeprowadzonym w 2014 roku, podał PayPal.

>>> Czytaj też: Nie tylko Merlin.pl. Polskie sklepy internetowe masowo wpadają w długi

Reklama

"Polscy konsumenci coraz chętniej odwiedzają e-sklepy w innych krajach i zwiększają swoją aktywność - wydając więcej pieniędzy, w częstszych transakcjach, na większej liczbie stron, w większej liczbie krajów. Dzięki badaniom takim jak to, które przeprowadziliśmy z Ipsos, wiemy, że dostęp do bezpiecznych, szybkich i wygodnych metod płatności jest jednym z motorów napędowych dla tego trendu" - powiedział szef sprzedaży PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej Matt Komorowski, cytowany w komunikacie.

Głównym powodem, dla którego Polacy kupują on -line w sklepach w Wielkiej Brytanii jest brak możliwości znalezienia tych produktów we własnym kraju (powód wybrany przez 65% kupujących w Wielkiej Brytanii). Innym motywatorem jest możliwości odkrycia nowych i interesujących produktów (55 proc.), lepszych cen (54 proc.) oraz wyższej jakości produktów (51 proc.). Dla tych, którzy kupują transgranicznie w USA, najważniejszym powodem jest odkrywanie nowych i interesujących produktów (wybrane przez 56 proc. Polaków, którzy kupują w USA), zaraz przed dostępnością produktów niedostępnych we własnych kraju (55 proc.) i wyższą jakością produktów (53 proc.).

Tylko w Chinach lepsze ceny są najistotniejszym powodem zakupów (wybrane przez 85 proc. tych, którzy kupują w Chinach). Inne popularne motywy dla polskich klientów kupujących transgranicznie w Chinach obejmują dostęp do dóbr niedostępnych we własnym kraju (62 proc.), odkrywanie nowych i interesujących produktów (58 proc.) oraz większą różnorodność/dostępność produktów/stylów (57 proc.).

Z badania wynika, że do częstszych zakupów on-line na zagranicznych stronach sklepów Polaków mogłaby skłonić dostępność dóbr, trudnych do znalezienia lokalnie (44 proc.), a także obsługa klienta w we własnym języku (43%). Pozostałe czynniki obejmują także darmową przesyłkę (43 proc.) oraz darmową przesyłkę zwrotną (34 proc.).

Dla 39 proc. polskich konsumentów transgranicznych, którzy preferują płatności on-line głównym powodem jest wygoda. Inne motywacje uwzględniają szybki proces płatności (38 proc. badanych), akceptacja tej formy płatności wśród większości sprzedawców (37 proc.), szybsza finalizacja transakcji (35 proc.) oraz bezpieczniejszy sposób płatności (34 proc.).

Największa barierą dla zakupów on-line za granicą są wysokie koszty dostawy - zarówno dla kupujących już transgranicznie (49 proc. wybrało to jakie przeszkodę), jak i tych, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali (56 proc. badanych zaznaczyło ten czynnik jako przeszkodę).

>>> Czytaj też: Merlin.pl uratowany? Topmall zajmie się odbudową sklepu internetowego

Ponad 1/3 kupujących online, którzy porzucili koszyk w ramach transgranicznych zakupów, zrobiła tak, ponieważ koszty przesyłki były za wysokie. Pozostałe przyczyny porzucenia koszyka w trakcie zakupów na zagranicznej stronie internetowej wybrane przez Polaków kupujących online obejmują także długi czas dostawy oraz płatność w obcej walucie.

Badanie Ipsos na zlecenie PayPal, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 811 dorosłych użytkowników (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu w Polsce. Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 29 września - 14 października 2015 r.

ikona lupy />
Powody, dla których klienci e-sklepów wybierają poszczególne kraje / Media