Sprawa dotyczy m.in. przetargów na przewozy węgla i obsługę bocznic kolejowych najważniejszych grup przemysłowych w Polsce w latach 2016-2017. Oprócz PKP Cargo, oferty w przetargach na przewozy składa konsorcjum zrzeszające najbliższych konkurentów spółki.

"W ocenie PKP Cargo, uczestnicy konsorcjum mają potencjał do samodzielnej obsługi zadań przetargowych, w szczególności dotyczy to CTL i DB Schenker" - czytamy w komunikacie.

Występujące razem w przetargach spółki są bezpośrednimi konkurentami. Utworzenie przez nich konsorcjum wywołuje tzw. efekt zmniejszonej konkurencji - sprawia, że zamawiający otrzymuje mniej ofert, a więc spotyka się z mniej intensywną rywalizacją cenową o zamówienie, tłumaczy spółka.

"Zdaniem PKP Cargo, takie porozumienie jest czynem nieuczciwej konkurencji. W myśl Ustawy o zamówieniach publicznych, oferta taka powinna zostać odrzucona przez zamawiającego" - czytamy dalej.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej