"Jedynie 2% z nas często zaciąga kredyty, nawet jeśli ma wolne środki pieniężne, a 11% deklaruje, że zdarza się im od czasu do czasu pożyczać pieniądze i że jest to dla nich naturalne" - czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.

"Na pewno jesteśmy ostrożniejsi niż zamożne społeczeństwa Europy Zachodniej. Wielka Brytania, Cypr, Szwecja i Holandia mają wskaźnik hipotecznego zadłużenia przekraczający 60%, czyli trzy razy większy niż Polska. Po drugie, dojrzewamy jako społeczeństwo coraz rozsądniej podchodzimy do zarządzania własnymi finansami. A po trzecie, na pewno czynnikiem wpływającym na zmniejszenie liczby Polaków wpadających w zadłużenia jest poprawa sytuacji gospodarczej kraju, wyjście z kryzysu" - skomentował wiceprezes GetBack Paweł Trybuchowski, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z wynikami badania, pożyczki rezerwujemy na sytuacje wyjątkowe. Za takie ankietowani uznali: zakup lekarstw - 56%, opłatę za mieszkanie/dom - 47%, zakup podręczników i przyborów szkolnych dla dziecka - 39%. Badani zdecydowanie nie byliby gotowi zadłużyć się w celu sfinansowania: prezentów świątecznych (91% nie zadłużyłaby się), wyjazdu na wakacje (92%) oraz telefonu komórkowego (89%).

Najmniej skłonni do zadłużania się są młodzi ludzie - aż 60% osób w wieku 18-24 lata deklaruje, że nigdy nie zaciąga kredytów i pożyczek. Największą skłonność do zadłużania się mają osoby w średnim wieku 35-44 i 45-59 lat (po 17%), wynika również z badania.

Reklama

"W sytuacji, gdy brakuje środków finansowych, rozważane przez badanych możliwości finansowania różnią się w zależności od wysokości potrzebnej kwoty. Przy mniejszych kwotach (do 1000 zł) większość osób (63%) pożyczałaby pieniądze od członków najbliżej rodziny. Przy kwotach powyżej 1000 zł częściej rozważany jest kredyt w banku lub SKOK-u (45% przy kwotach do 10000 zł i 54% powyżej 10000 zł). Respondenci nie biorą pod uwagę zaciągania kredytów w firmach pożyczkowych i pożyczek pod zastaw w lombardzie" - czytamy również.

Badanie zostało przeprowadzone metodą omnibus CATI na reprezentatywnej próbie 1002 dorosłych Polaków w listopadzie i grudniu 2015 r. na zlecenie firmy GetBack przez firmę ARC Rynek i Opinia.