Lokomotywy te będą przechodzić dalsze testy w poznańskim Franowie. Jak podaje PKP Cargo, do końca stycznia zostaną formalnie odebrane przez przewoźnika. Zanim Vectrony dotarły do Poznania, z fabryki Siemensa w Monachium przyjechały do Frankfurtu nad Odrą. To właśnie stąd polscy maszyniści poprowadzili je do stolicy Wielkopolski.

>>> Czytaj też: Kolejne Darty w barwach PKP Intercity wjeżdżają na tory

Umowę na zakup 15 takich lokomotyw elektrycznych za łącznie 315 mln zł - z opcją zamówienia kolejnych pięciu sztuk – spółka PKP Cargo podpisała we wrześniu.

– W lutym trzy nowe lokomotywy ruszą w trasy. Zakup Vectronów od Siemensa to nasza największa inwestycja taborowa ostatnich lat – mówi Wojciech Derda, który w zarządzie PKP Cargo odpowiada za sprawy operacyjne.

Lokomotywy wielosystemowe będą w stanie jeździć pod różnymi systemami napięcia w różnych krajach. Np. w Polsce linie kolejowe są zasilane prądem stałym 3000 woltów (3 kV DC), a w Niemczech 15 000 woltów prądu zmiennego (15 kV AC). Przewoźnicy używający standardowego taboru muszą przepinać lokomotywy na granicach. W przypadku lokomotywy wielosystemowej – nie. A to skraca czas transportu i zmniejsza koszty

Lokomotywy Vectron PKP Cargo będą miały dopuszczenie na obszar Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Niemiec, Austrii. I Holandii.

Lokomotywy pomalowane zostały w zupełnie nowy sposób. Bazowym kolorem jest szary - z białym logo i pojedynczymi czerwonymi elementami. W branży nie brakuje głosów, że częściowo „udaje” DB Schenker Rail, czyli największego rynkowego konkurenta polskiej grupy

Kolejne trzy lokomotywy trafią do PKP CARGO w lutym. Ostatnie z 15 pojazdów zostaną dostarczone z końcem pierwszego półrocza 2017 roku. PKP Cargo ma 56 proc. udziałów w polskim rynku pod względem pracy przewozowej.

>>> Czytaj też: UOKiK uderza w PKP Cargo. 14 mln zł kary za nadużywanie pozycji