"Operator został zobowiązany do wypłacenia klientom rekompensaty usuwającej skutki naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto, na przedsiębiorcę została nałożona kara pieniężna w wysokości 4,5 mln zł" - czytamy w komunikacie.

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w listopadzie 2014 r.

"Wątpliwości klientów operatora wzbudziło podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez przedsiębiorcę" - czytamy także.

Urząd ustalił, że operator T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu i informując o tym klientów.

Reklama

"UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy" - powiedział zastępca dyrektora departamentu ochrony interesów konsumentów, Łukasz Wroński cytowany w komunikacie.

T-Mobile Polska musi usunąć skutki niekorzystnej dla abonentów praktyki: każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty, podano także.

Wszystkie usługi sieci T-Mobile i Heyah dostępne są na blisko 100% powierzchni Polski. Pierwszym współzałożycielem, a obecnie jedynym właścicielem T-Mobile Polska jest grupa Deutsche Telekom, do której należą m.in. T-Mobile i T-Systems.

Reakcja operatora

T-Mobile Polska odwoła się do sądu od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakładającej karę na operatora, podała spółka.

"Interpretacja prawa przedstawiona przez UOKiK w decyzji nie znajduje oparcia w przepisach prawa unijnego, krajowego oraz w stałej praktyce urzędów czy operatorów telekomunikacyjnych i odwołamy się od niej do sądu. Wprowadzając zmiany spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację" - czytamy w oświadczeniu operatora.

Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych Urzędu, podkreśla T-Mobile Polska.

"Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostępnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów - oba warunki zostały przez nas spełnione" - czytamy dalej.