Konwent Marszałków wydał w piątek pozytywną rekomendację dla usamorządowienia spółki, czyli przejęcia nad nią kontroli przez samorządy województw. - To może być przełom w rozmowach na temat przekazania samorządom udziałów w spółce PKP Przewozy Regionalne. Rozmowy były partnerskie i merytoryczne – komentuje dla forsal.pl Andrzej Wach, prezes PKP.

Szef PKP zapewnia, że przewozy regionalne uda się zreformować zgodnie z planem, czyli do końca tego roku.
Żeby tak się stało, rząd musi jednak spełnić listę żądań samorządów. Marszałkowie domagają się wskazania z jakiego źródła zostaną sfinansowane inwestycje spółki. Konwent ponowił apel o zagwarantowanie przez rząd niemal 2 mld zł na zakup i modernizację taboru w latach 2009-2015. Marszałkowie proponują, by pieniądze pochodziły z trzech źródeł: rezerwy celowej (623 mln zł), Funduszu Kolejowego (700 mln zł) oraz programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (175 mln euro, czyli ok. 612,5 mln zł). 1,5 mld zł marszałkowie wyłożą z własnych środków.

Samorządy chcą umieszczenia na liście indykatywnej projektów spółki PKP PR na zakup i modernizację taboru realizującego przewozy kolejowe na obszarze co najmniej dwóch województw.

Wciąż nie wiadomo także skąd miałyby pochodzić pieniądze na sfinansowanie modernizacji i zakupu taboru kolejowego w latach 2016-2020. Według wyliczeń województw potrzeba na to 3,8 mld zł.

Reklama

Oprócz pieniędzy na inwestycje marszałkowie domagają się pokrycia straty bilansowej spółki z lat ubiegłych w kwocie 1,2 mld zł poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Chcą wniesienia do spółki aportem zaplecza technicznego do obsługi taboru z innymi nieruchomościami.

Samorządy chcą też zobowiązać rząd do pokrycia strat, które w przyszłym roku mogą wynieść ok. 208 mln zł. Nowością jest żądanie zwiększenia dochodów województw z tytułu podwyższenia udziału w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) o 2 pkt procentowe tj. z 14 proc. do 16 proc. od 2010 roku w odniesieniu do obecnego systemu naliczania podatków.

– Czekamy na odpowiedź rządu do 30 października – napisali marszałkowie w przegłosowanej w piątek uchwale konwentu.
Według prezesa Wacha nie będzie z tym większych problemów.

– Oczekiwania samorządów są niemal zbieżne z propozycją rządową – ocenia prezes PKP. Ale zaraz zaznacza. – Wierzę, że żadnego z tych warunków województwa nie będą traktowały dogmatycznie.

Pod koniec kwietnia sejm uchwalił nowelizację ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Przewiduje ona dotację dla PKP PR ze skarbu państwa w wysokości 2,16 mld zł na oddłużenie spółki oraz przekazanie 1 stycznia przez skarb państwa udziałów w PKP PR do samorządów wojewódzkich.
Przewozy regionalne mają stracić najbardziej dochodowe połączenia międzywojewódzkie, które przejdą do spółki PKP Intercity.

Maciej Szczepaniuk
maciej.szczepaniuk@infor.pl