Coca-Cola i Pepsi w 2014 roku sfinansowały badania, których rezultatem była śmiała teza, że picie napojów dietetycznych daje lepsze efekty w odchudzaniu niż picie wody. Na podstawie wyników eksperymentów rozpoczęto kampanie reklamowe.

Oba koncerny planują ponowienie badań, aby potwierdzić tezę o dobroczynnym wpływie ich napojów na utratę wagi przez konsumentów.

Od razu pojawiły się pogłoski o dodatkowym wynagradzaniu pracowników naukowych pracujących nad badaniami. Mówi się o kwotach 1000 dolarów dla badaczy.

Krytyka badań wynika też z opinii "International Journal of Obesity", prestiżowego periodyku, który opublikował przegląd badań naukowych na temat konsumpcji słodzika niskoenergetycznego i jego wpływu na masę ciała. Nic nie wskazuje, żeby Cola, czy Pepsi pomagały schudnąć.

Reklama

Ujawniono także, że International Life Science Institute (Europe) był częściowo finansowany przez koncerny produkujące napoje. Wielu menadżerów jest powiązanych z Nestle, Coca-Cola, PepsiCo, Unilever i Marsem. Wylicza się, że około 18 osób ma kontakty z tymi firmami, a trzech z pięciu członków zarządu reprezentuje przemysł spożywczy.

Wspomniane na wstępnie badanie zostało prowadzone przez profesora Petera Rogersa z Uniwersytetu w Bristolu. W badaniu podkreślono korzyści płynące ze spożywania napojów dietetycznych.

Jego wyniki te były skrajnie przeciwne do innych badań, które stwierdzają że picie napojów nie powoduje utraty masy ciała.

Badanie Rogersa opierało się na porównaniu trzech innych testów. Dwa z nich nie potwierdziły wpływu napojów na obniżenie wagi. Trzeci z nich stwierdzał, że jest większa szansa na schudnięcie, jeśli konsument będzie spożywał napoje dietetyczne niż gdyby pił wodę.

>>>Czytaj więcej: Polski gigant odzieżowy podbija Bliski Wschód. LPP ma pierwszy salon w Abu Dhabi

Według niezależnych naukowców są to śmieszne i nienaukowe tezy. Nie wymyślono jeszcze nic bardziej zdrowego niż zwykła woda. Eksperci dodają, że należy odciąć poważne badania naukowe od sponsoringu korporacji mających interes w pozytywnym zbadaniu ich produktów.