Toyota sprzedała 10,15 mln aut na całym świecie w zeszłym roku – jak poinformowała spółka w materiale dla CNN Money.

Volkswagen już wcześniej opublikował dane o sprzedaży 9,93 mln pojazdów w roku 2015 roku. Jest to spadek o 2 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Przez trzy miesiące 2015 roku niemiecki producent był na pierwszym miejscu. VW był liderem sprzedaży w drugim kwartale.

Globalni producenci stają przed wyzwaniami wobec kryzysu w Chinach i w Rosji. Pierwszy kraj boryka się ze spowolnieniem gospodarki, a Rosja jest pogrążona w kryzysie. Oba rynki są znaczące dla koncernów.

Reklama

Na sytuacji i wynikach VW zaciążyła jednak afera z silnikami diesla. Ujawniony we wrześniu proceder montowania w samochodach produkowanych przez koncern oprogramowania, pozwalającego na manipulację wynikami pomiarów emisji z układu wydechowego.

Wartość rynkowa Volkswagena spadała o jedną trzecią. Ogromne straty odnieśli akcjonariusze: rodzina Porsche, udziałowcy z Kataru, a także Dolna Saksonia, która też ma pakiet akcji.

>>>Czytaj więcej: Bąk: Hans! Patrz i ucz się od Pierre’a

Toyota bez nie uniknęła skandalu. W jej przypadku była to afera z poduszkami bezpieczeństwa, które miały samoistnie się aktywować. Stwarzało to ogromnie zagrożenie dla bezpieczeństwa. Japońska marka zmuszona było przeprowadzić wielką akcję wzywanie właścicieli do serwisów obsługi. Z jeden strony koszty, z drugiej uszczerbek na wizerunku.