Zysk operacyjny wyniósł 221,68 mln zł wobec 101,1 mln zł zysku rok wcześniej.

Zysk z działalności operacyjnej bez zdarzeń jednorazowych wyniósł 189,96 mln zł wobec 96,45 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 262,73 mln zł w 2015 r. wobec 707,78 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie 2015 r. wyniósł 109,2 mln zł wobec 80,65 mln zł zysku rok wcześniej.

Reklama

>>> Czytaj też: Orbis chce sprzedać hotel w Mrągowie za 20 mln zł

Orbis zwiększył przychód na pokój o 10,6 proc. do 150,8 zł w 2015 r.

Przychód na jeden dostępny pokój (wskaźnik RevPAR) wzrósł w Grupie Orbis o 10,6% r/r 150,8 zł w 2015 r., poinformował prezes Gilles Clavie.

"Zanotowaliśmy bardzo dobre wyniki operacyjne - wskaźnik RevPAR (przychód na jeden dostępny pokój) w całej grupie wzrósł o 10,6% do poziomu 150,8 zł. Tak wysoki wynik został osiągnięty dzięki wyższej średniej cenie za pokój (ARR) o 1,5%, jak również większej frekwencji (o 5,7 pkt proc., na poziomie 69,7%) we wszystkich krajach regionu" - napisał Clavie w liście załączonym do raportu rocznego.

Wskaźnik RevPAR za IV kwartał 2015 roku osiągnął poziom 141,3 zł, co wynikało w szczególności z niższego obłożenia.

Średni przychód na 1 dostępny pokój wahał się od 114,9 zł w hotelach ekonomicznych do 166,7 zł w hotelach Up&Midscale w okresie 12 miesięcy 2015 roku oraz odpowiednio: od 110,4 zł do 155,3 zł w IV kwartale br. Różnice w przychodach hoteli własnych na 1 dostępny pokój występowały także w przekroju geograficznym. W okresie 12 miesięcy w hotelach działających w pozostałych krajach (Litwie, Rumunii i Słowacji) przychody były najwyższe i wynosiły 194,1 zł. W hotelach operujących w Czechach oraz na Węgrzech przychód na 1 dostępny pokój za 12 miesięcy wyniósł odpowiednio: 170,5 i 161,7 zł. W polskich hotelach Grupy Orbis odnotowano wzrost przychodów na jeden dostępny pokój o 10,4%, do poziomu 142 zł. Został on osiągnięty głównie dzięki wyższej frekwencji, która zrekompensowała nieznaczny spadek średniej ceny za pokój (ARR), podano w raporcie.

W okresie 12 miesięcy 2015 roku odnotowano w całej Grupie Orbis wysoki poziom obłożenia hoteli własnych, oscylujący w przedziale od 68,2% w hotelach w Polsce do 79,2% w hotelach działających w pozostałych krajach.

W okresie 12 miesięcy 2015 roku średnia cena za pokój wyniosła 216,3 zł, czyli wzrosła o 1,5% w porównaniu z danymi pro forma dla 2014 roku. W hotelach zlokalizowanych w Polsce klienci zapłacili średnio 208,3 zł za pokój, a największy wzrost średniej ceny wystąpił w hotelach marki Sofitel (wzrost o 6,7%). Jednocześnie zanotowano spadek średniej ceny w hotelach ibis (-0,6%) oraz ibis budget (-13%).

W 2015 roku nakłady inwestycyjne Grupy Orbis wyniosły 122,4 mln zł ( wobec 112,3 mln zł w 2014 r.), podano także w raporcie rocznym.

"W 2016 roku będziemy nadal powiększać sieć naszych hoteli w regionie, przyspieszając optymalizację portfela aktywów, jak i możliwości finansowania. [...] Wyniki badania przeprowadzonego przez MFW wskazują, że gospodarki krajów Europy Wschodniej będą nadal dynamicznie rosły i stawały się silniejsze, co powinno sprzyjać utrzymaniu pozytywnego trendu na rynku hotelowym w regionie i pomóc w realizacji naszych ambitnych celów" - podsumował Clavie.

Hotele grupy Orbis działają pod markami należącymi do Accor: Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis budget i ibis Styles, a także pod polską marką Orbis Hotels, oferując usługi w standardach od pięciu do jednej gwiazdki. W 2014 r. spółka odnotowała 708 mln zł skonsolidowanych przychodów.