Umowę na 16,7-kilometrowy odcinek autostrady A1 między węzłami Zawodzie i Woźniki podpisała w piątek GDDKiA z firmą Strabag. To już ostatnia część autostrady Częstochowa–Pyrzowice. Umowy na pozostałe tamtejsze odcinki podpisano w ubiegłym roku.

Jak poinformował PAP Marek Prusak z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zawarcie umowy to następstwo decyzji Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie. Śledczy umorzyli bowiem postępowanie ws. podejrzenia zmowy przetargowej między wykonawcami dróg, które dotyczyło kilku przetargów GDDKiA. Dyrekcja zdecydowała nie odwoływać się od tej decyzji.

Dzięki temu możliwe było podpisanie wartego 467 mln zł netto (574 mln zł brutto) kontraktu na odcinek H autostrady A1 od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki. Powstanie tam 16,7 km dwupasowej autostrady o nawierzchni betonowej z węzłem Woźniki i dwoma miejscami obsługi podróżnych (MOP Starcza).

Wykonawca przebuduje też odcinki dróg: wojewódzkiej nr 904 i pięciu innych: powiatowych i gminnych, a także okoliczne instalacje. Prócz wiaduktów w ciągu autostrady i dróg poprzecznych oraz mostów nad rzeką Kamieniczką i potokiem kamienickim powstaną przejścia dla małych i dużych zwierząt.

>>> Czytaj też: Śledczy odblokowują budowę dróg w Polsce. Ruszają wielkie kontrakty [MAPA]

Reklama

Umowa będzie realizowana w formule „buduj”, czyli według dostarczonego przez GDDKiA projektu. Na jej wykonanie Strabag będzie miał 30 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Jak przekazała w piątek rzeczniczka spółki Strabag Ewa Bałdyga, taki termin oznacza, że z nowego odcinka autostrady A1 kierowcy będą mogli korzystać w II poł 2019 r.

„W najbliższym czasie zamierzamy przekazać teren budowy tak, aby przed rozpoczęciem okresu budowlanego, czyli 15 marca, wykonawca mógł przystąpić do realizacji zadania. Oczywiście wcześniej został poinformowany o naszych zamierzeniach, w związku z czym mamy nadzieję, że z chwilą przekazania placu budowy rozpoczną się już prace” - zadeklarował w piątek rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

„Naszym zamiarem będzie takie sterowanie kontraktami w ramach zapisów kontraktowych, aby całość tego odcinka Częstochowa-Pyrzowice była przejezdna w podobnym czasie” - dodał Prusak.

Postępowania na wybór wykonawców czterech odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami katowicki oddział dyrekcji rozpoczął w tym samym czasie - w marcu 2014 r.

To tzw. odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km + ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę podpisano z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali 12 października ub. roku. Wartą 219,4 mln zł umowę na odcinek G zawarto 1 września ub. roku z konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau. 26 sierpnia ub. roku zakontraktowano warty 609,5 mln zł odcinek I - z konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag.

W przypadku tych trzech odcinków prace już ruszyły. Wykonawcy przystąpili do projektowania odcinków F i G; w terenie rozpoczęła się już fizyczna realizacja odcinka I. Warta 574,5 mln zł umowa z wybranym wykonawcą odcinka H - konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag - czekała na podpisanie kilka miesięcy.

Pierwotnie 13 maja ub. roku GDDKiA informowała o wyborze jako najkorzystniejszej w tym postępowaniu oferty firmy Intercor z Zawiercia. Dwa tygodnie później jednak najkorzystniejszą ofertę wybrano po raz drugi – wobec braku oświadczenia pierwotnie wybranego oferenta ws. zgody na przedłużenie okresu związania ofertą i braku wpłaty związanego z tym wadium.

Kilka tygodni później zawiadomienie o podejrzeniu zmowy przetargowej między wykonawcami dróg skierowało do Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie Centralne Biuro Antykorupcyjne. Z nieoficjalnych informacji PAP zbliżonych do postępowania wynikało, że obok odcinka autostrady A1 chodziło o przetargi na budowę obwodnicy Góry Kalwarii, drogi S51 Olsztyn-Olsztynek i rozbudowy drogi nr 8, a w sprawie występowały trzy firmy.

Przedstawiciele GDDKiA przypominali, że sprawę wykryto w trakcie wewnętrznych kontroli procedur przetargowych w Dyrekcji. Nie potwierdzali, o które odcinki chodzi, a zatem także czy brak umowy ws. odcinka H należało wiązać m.in. z prokuratorskim śledztwem; podkreślali natomiast, że GDDKiA jest zobowiązana do dbania o efektywność oraz celowość wydatkowanych środków publicznych.

GDDKiA pytana o sprawę odcinka H odpowiadała, że oferty w prowadzonych przez nią postępowaniach przetargowych są sprawdzane i weryfikowane pod wieloma kątami; podobnie było w przypadku tego postępowania. Na pytania o termin ew. podpisania umowy odpowiedź brzmiała, że dalsze działania przewidziane prawem będą podejmowane po wyjaśnieniu wątpliwości związanych ze złożonymi ofertami.

Realizację odcinków autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęto na gruncie przyjętego przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25). Program ten nie określił terminu budowy jeszcze jednego odcinka na terenie woj. śląskiego (odcinek E; koniec obwodnicy Częstochowy – granica woj. łódzkiego; 16,8 km śladem istniejącej drogi nr 1).

>>> Polecamy: To będzie nowa oś rozwoju naszej części Europy. Wraca pomysł budowy Via Carpatia