Kończy się modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Według PKP PLK od grudnia tego roku, wraz z nowym rozkładem jazdy, pociągi pasażerskie będą pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h.

Jak podkreślił we wtorek dyrektor projektu Rafał Pietrończyk, koszt modernizacji linii kolejowej E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja obejmuje modernizację blisko 140 km torów wraz z budową nowego typu sieci trakcyjnej, instalacją komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Modernizacja wiązała się również z przebudową i budową 139 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostało 49 przejazdów przez szyny dla samochodów, a na 11 zostały zamontowane nowe urządzenia sygnalizacyjne. Na trasie zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy. Zadanie rozpoczęte pod koniec 2010 r. miało się zakończyć w 2015 r.

„Na opóźnienie miała wpływ przede wszystkim wielka liczba decyzji administracyjnych, które musieliśmy uzyskać, konieczność wykupienia około 3 tysięcy działek, a także nieprzewidziane, dodatkowe roboty, jak np. konieczność wzmocnienia podtorza na ok. 37 proc. długości trasy” - wyjaśnił Pietrończyk.

Według niego rok 2015 był rokiem intensyfikacji prac; w jego trakcie wymieniono około 110 km torów. PKP PLK zapowiada, że we wrześniu tego roku linia osiągnie możliwości techniczne do jazdy dla składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Pociągi zaczną wykorzystywać te parametry wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku.

Reklama

Dzięki temu czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie ok. 90 minut, a między Krakowem i Tarnowem ok. 43 minuty.

Dyrektor projektu zapowiedział, że wszystkie prace związane z modernizacją linii zakończą się do kwietnia 2018 r. W tym czasie będą wykonywane roboty związane z m.in. modernizacją układów drogowych, czy remontem węzła kolejowego w Tarnowie.

Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zadanie z racji rozmiarów zostało podzielone na sześć przetargów na zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych odcinków trasy.

Linia kolejowa E30 jest trasą kolejową o priorytetowym znaczeniu. Przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.

>>> Czytaj też: Rosyjski pocałunek dla Stadlera. Kontrakt na szwajcarskie piętrusy został zawieszony [ZDJĘCIA]