Zysk operacyjny spadł do 34,4 mln euro wobec 42,5 mln euro rok wcześniej, a marża EBIT - do 2,8% z 3,4%.

W samym IV kw. spółka odnotowała 1,4 mln euro zysku netto wobec 2,8 mln euro straty rok wcześniej, przy wzroście przychodów do 349,8 mln euro z 338,7 mln euro. 

"Po słabym początku roku sprzedaż i wyniki działalności z kwartału na kwartał stopniowo się poprawiały. Ostatni kwartał 2015 r. był najlepszy, zarówno biorąc pod uwagę sprzedaż jak i zyskowność. Grupa osiągnęła 350 mln euro przychodów ze sprzedaży i 1,4 mln zysku. Wysoki stopień wzrostu, w porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami, osiągnęliśmy zarówno przy przychodach ze sprzedaży Grupy, jak i przychodach ze sprzedaży podstawowej działalności urządzeń gospodarstwa domowego. Największy wzrost sprzedaży, w odniesieniu do ostatniego kwartału 2014 r., osiągnęliśmy poza Europą i to dzięki urządzeniom klasy premium ze znakiem towarowym Asko" - czytamy w komunikacie. 

Równocześnie w ostatnim kwartale spółka wypracowała najwyższy kwartalny zysk EBITDA w wysokości ponad 29 mln euro i najwyższy EBIT w wysokości ponad 18 mln euro, co wynosi również więcej niż w ostatnim kwartale 2014 r., podkreśliło Gorenje. W ostatnim kwartale Grupa osiągnęła dodatni przepływ pieniężny w wysokości 64,7 mln euro oraz w efekcie obniżyła zadłużenie netto do poziomu, porównywalnego z końcem 2014 r., podano również. 

"W zeszłym roku wypracowaliśmy 1 225 mln euro przychodów ze sprzedaży, co wyniosło o 2,3 % mniej niż w roku 2014, ale zgodnie z planem Grupy Gorenje. Przychody ze sprzedaży działalności podstawowej w wysokości ponad miliarda euro o 1,2% przekroczyły oczekiwania. Zysk operacyjny przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją wyniósł ponad 80 mln euro i jest o 6,4% niższy niż w roku 2014 oraz o 12,4% niższy niż planowano. Negatywny wpływ umacniania się kursu walutowego USD/ EUR na marżę (EBITDA/ EBIT) Grupy Gorenje wyniósł ponad 6 mln euro, a na zysk netto Grupy - niecałe 4 mln. W roku 2015 Grupa Gorenje wypracowała 8 mln euro strat. W sumie, ujemne różnice kursowe wyniosły 13 mln euro" - czytamy dalej. 

Po dziesięcioleciu nieprzerwanego wzrostu w Rosji, Gorenje wypracowało mniej przychodów niż rok wcześniej. Z powodu kryzysu ekonomicznego, rynek urządzeń AGD w Rosji zmniejszył się o 35%. "Nasza sprzedaż spadła o wiele mniej, co oznacza, że Grupa Gorenje powiększyła swoje udziały rynkowe. Z powodu niższego zakresu, a przede wszystkim rozbieżności czasowych pomiędzy dostosowywaniem cen rynkowych a wahaniami kursu RUB/ EUR, zanotowaliśmy znaczny spadek marży. Bez wymienionych negatywnych skutków Grupa Gorenje mogłaby w roku 2015 wykazać się dodatnimi wynikami, osiągając też wytyczone cele, dotyczące rentowności" - podkreślono. 

Sprzedaż Grupy Gorenje w pierwszych miesiącach bieżącego roku jest lepsza niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku i przebiega zgodnie z planowaną roczną dynamiką sprzedaży. Spółka ocenia, że pierwszy kwartał bieżącego roku, również z punktu widzenia wyniku operacyjnego, będzie lepszy niż w roku 2015, podsumowano w komunikacie. 

Raport roczny Grupy Gorenje za rok 2015 zostanie ogłoszony 22 kwietnia 2016 r. 

W połowie stycznia br. spółka podała, że zamierza zwiększyć przychody ogółem o 4,6%, a w segmencie artykułów dla domu (home segment) o 5,2% w roku 2016, czyli pierwszym w nowym okresie strategicznym 2016-2020. Według zapowiedzi, skonsolidowane przychody są planowane na 1 201 mln euro, EBITDA 84,9 mln euro, marża EBITDA 7,1%, EBIT 37,6 mln euro, marża EBIT 3,1%, zysk przed opodatkowaniem 11,2 mln euro, zysk netto 7,6 mln euro.

Grupa Gorenje jest czołowym europejskim producentem sprzętu AGD. Ok. 92% jej przychodów generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo- Wschodnia. Akcje Gorenje notowane są na głównym rynku giełd w Warszawie i w Lublanie.