"Pojazdy te poddano gruntownej przebudowie, dzięki czemu możliwościami i ergonomią dorównują nowym spalinowym lokomotywom towarowym. [...] Dzięki zwiększeniu mocy zmodernizowane lokomotywy mogą nie tylko wykonywać manewry, ale też prowadzić pociągi towarowe" - czytamy w komunikacie.

ST48 powstała na bazie sześcioosiowej spalinowej lokomotywy manewrowej SM48. Zamontowano w niej nowoczesny silnik Caterpillar o blisko dwukrotnie większej mocy (wzrost z 882 kW do 1550 kW). Zmodernizowane maszyny zużywają znacznie mniej paliwa i oleju silnikowego, co obniża koszty eksploatacyjne, podano również.

PKP Cargo wykorzystuje lokomotywy ST48 w całej Polsce, a także za granicą, m.in. na Litwie.

Poza 30 zmodernizowanymi lokomotywami ST48 przewoźnik posiada 76 lokomotyw SM48 i planuje kontynuację modernizacji tej serii pojazdów w przyszłości.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.