Zysk operacyjny wyniósł 55,91 mln zł wobec 120,93 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody z działalności operacyjnej sięgnęły 4 554,13 mln zł w 2015 r. wobec 4 274,34 mln zł rok wcześniej.

Skorygowany zysk na działalności operacyjnej w 2015 r. osiągnął poziom 167 mln zł. Skorygowany wynik na działalności operacyjnej powiększony o pozycję "amortyzacja i odpisy aktualizujące" określany jako EBITDA, wyniósł 637,3 mln zł w 2015 r. Skorygowany zysk netto wyniósł 95,2 mln zł wobec 293,2 mln zł w 2014 r., podano w raporcie.

W ujęciu jednostkowym strata netto w okresie 2015 r. wyniosła 114,12 mln zł wobec 75,61 mln zł zysku rok wcześniej.

"W całym 2015 r. Grupa PKP Cargo utrzymała pozycję czołowego operatora rynku towarowych przewozów kolejowych z 47,7% udziałem w rynku (-0,7 pkt proc. r/r) pod względem masy towarowej oraz 55,8% udziałem pod względem wykonanej pracy przewozowej (-1,2 pkt proc. r/r)" - czytamy w raporcie.

W 2015 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 116,3 mln ton (+5% r/r) oraz wykonała pracę przewozową w wysokości 29,8 mld tkm (+3% r/r). Na wyniki przewozowe Grupy w 2015 r. negatywny wpływ miały przewozy w I kwartale 2015 r. W kwartałach II-IV 2015 r. nastąpiło ożywienie w działalności przewozowej, skutkujące wzrostem przewiezionej masy w II kwartale o 8% r/r, w III kwartale o 7% r/r, w IV kwartale o 9% r/r (do 32,4 mln ton) oraz wzrostem zrealizowanej pracy przewozowej w II kwartale o 4% r/r, w III kwartale o 3% r/r, w IV kwartale o 8% (do 8,1 mld tkm).

Na uzyskane wyniki miał wpływ znaczący rozwój przewozów poza granicami Polski, które zrealizowano w wys okoś ci 12 mln ton (+344% r/r) oraz wykonano pracę przewozową w wysokości 1,6 mld tkm (+336% r/r), podano również.

"Grupa PKP Cargo pozostaje liderem w przewozach intermodalnych w Polsce, stanowiących istotny element strategii rozwoju Grupy. W 2015 r. transport jednostek intermodalnych wzrósł pod względem mas y przewiezionych kontenerów o 14% r/r, natomiast wykonana praca przewozowa wzrosła o 11% r/r. W IV kwartale 2015 r. nastąpił znaczący wzrost przewiezionej masy (+39% r/r) i zrealizowanej pracy przewozowej (+31% r/r). Wzrost przewozów intermodalnych Grupy wynika z pozyskania nowych klientów oraz relacji przewozowych, m.in. uruchomienia pociągów: z Chin do Duisburga, z Łodzi do Piacenzy oraz krajowych pociągów operatorskich do/z terminali Poznań Franowo i Warszawa Praga (co jest ściśle związane z rozwojem tego segmentu rynku kolejowego), a także wielkości przewozów zrealizowanych przez AWT" - czytamy dalej.

Grupa poniosła w 2015 r. nakłady inwestycyjne na nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy okresowe taboru P4 i P5 oraz przeglądy okresowe P353) w wysokości 484,6 mln zł, co stanowiło 81% wykonania 2014 r.

"W roku 2016 Grupa planuje zwiększyć udział finansowania nakładów inwestycyjnych kapitałem obcym" - wskazano także.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.