Mianowanie Flavio Cattaneo na szefa Telecom Italia, który zastąpił w środę Marco Patuano, jest kolejną oznaką rosnącego wpływu Francji we włoskiej gospodarce. Zmiana na eksponowanym stanowisku jest pochodną starcia Patuano z największym inwestorem Telecomu – francuską firmą Vivendi SA (która posiada w nim 24,9 proc. udziałów).

Francuskie firmy dokonały w ciągu ostatnich 5 lat przejęć 165 włoskich przedsiębiorstw o łącznej wartości 24,9 mld dol. – wynika z danych zebranych przez Bloomberga. Do największych z nich doszło w branży dóbr luksusowych. LVMH kupiło w 2011 za 2,16 mld euro jubilerskiego potentata Bulgari oraz dwa lata później za 2 mld euro producenta odzieży Loro Piana SpA.

Z kolei włoskie firmy zainwestowały w zakup 74 francuskich podmiotów od 2011 roku łącznie 11 mld euro. Do największej akwizycji doszło w ostatnich tygodniach, kiedy to Lavazza dokonała przejęcia producenta kawy Carte Norie za ok. 700 mln euro, z kolei Campari pozyskało Grand Marnier za 684 mln euro.

W tym samym okresie Francja zwiększyła swoje wpływy we włoskim rynku energetycznym poprzez zakup przez Electricite de France firmy Edison SpA. Znany francuski producent nabiału Lactalis nabył pakiet kontrolny włoskiego spożywczego giganta – Parmalatu. Po raz pierwszy w historii inwestor znad Sekwany wszedł w posiadanie udziałów w największym włoskim banku inwestycyjnym Mediobanca SpA. Należący do dyrektora Vivendi Vincenta Ballore’a Financiere Du Perguet stał się drugim największym inwestorem we włoskim banku, a jego córka Marie została członkinią zarządu.

- Francuscy inwestorzy rozumieją, że jedynym sposobem na przetrwanie jest tworzenie europejskich czempionów, które będą zdolne do rywalizacji na globalnym rynku -  mówi Giacomo Vaciago, profesor Katolickiego Uniwersytetu w Mediolanie.

Francja będzie prawdopodobnie kontynuowała strategię rozszerzania swoich wpływów we włoskim sektorze telekomunikacyjnym oraz medialnym. Dyrektor generalny Mediasetu Silnio Berlusconi oraz prezes Vivendi Vincent Ballore będą negocjować ws. wymiany udziałów w należących do nich medialnych firmach. Sojusz ten ma zwiększyć ich szanse w rywalizacji z potężnym medialnym imperium Ruperta Murdocha, który zaczyna "rozpychać się" w Europie za pośrednictwem firmy Sky Plc.

Na potrzebę tworzenia „europejskich czempionów” w branży technologicznej zwracał też uwagę prezydent Francji Francis Hollande podczas spotkania z premierem Włoch Mateo Renzim. – Jeśli chcemy rywalizować na tym rynku, musimy mieć odpowiedni rozmiar – powiedział.

>>> Polecamy: Bezwzględna walka lotniczych gigantów. Boeing zwalnia 4 tys. pracowników