W sklepach i punktach usługowych działających na zasadzie franczyzy pracuje już w Polsce 370 tys. osób, a liczba takich placówek nadal rośnie. Najczęściej po franczyzę sięgają małe rodzinne firmy - wynika z przedstawionego w piątek raportu o rynku franczyzy.

W piątek w Katowicach rozpoczęły się pierwsze w regionie dwudniowe targi franczyzy „Pomysł na biznes”, podczas których prezentuje się ponad 50 marek franczyzowych. Spotkanie było okazją do prezentacji najnowszego raportu o rynku franczyzy w Polsce, przygotowanego przez firmę doradczą Profit System i portal Franchising.pl.

„W Polsce mamy już ponad 1,1 tys. tego typu pomysłów na biznes, wśród których są oferty na każdą kieszeń, począwszy od inwestycji rzędu kilku tysięcy po kilka milionów złotych. Najczęściej jest to biznes rodzinny” – wskazał Arkadiusz Słodkowski z Polskiej Organizacji Franczyzodawców.

Według raportu „Rynek franczyzy 2016” na polskim rynku jest obecnie 1114 systemów franczyzowych, w ramach których działa 68,4 tys. sklepów i punktów usługowych. Autorzy raportu przewidują, że na koniec 2016 r. liczba sieci może osiągnąć 1170, a liczba placówek wzrośnie do 71 tys. - na rynku działa bowiem ponad sto krajowych i zagranicznych marek, które chcą pozyskać pierwszego franczyzobiorcę.

„Warunkiem tego scenariusza jest jednak jak najszybsze pozytywne rozstrzygnięcie kwestii podatku od sieci handlowych” – czytamy w raporcie, którego autorzy wskazują, że choć na razie udało się uniknąć opodatkowania franczyzy handlowej, wciąż niepewny jest ostateczny kształt rozwiązań fiskalnych, a niepewność nie sprzyja decyzjom inwestycyjnym.

Reklama

Autorzy opracowania wyliczyli, że przy średnim zatrudnieniu 5-6 osób na placówkę franczyzową łączna liczba ich pracowników oscyluje wokół 370 tys. - dotyczy to zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty i nie uwzględnia franczyzobiorców ani organizatorów systemów. Wraz z nimi na polskim rynku franczyzy pracuje w sumie nawet 460 tys. osób.

W 2015 r. we franczyzie zadebiutowało 121 nowych marek, zaś 69 poniosło porażkę. Tym samym rynek urósł o 52 marki franczyzowe. Przeważająca większość sieci (ok. 80 proc.) to rodzime marki, skupiające 86 proc. wszystkich placówek franczyzowych. W ub. roku przybyło też 2,5 tys. sklepów i punktów usługowych działających w ramach sieci franczyzowych.

Najwięcej sieci (176) działa w branży gastronomicznej. Rynkiem najliczniej reprezentowanym przez franczyzobiorców od lat pozostaje natomiast branża artykułów spożywczych i przemysłowych - 154 handlowe marki skupiają ponad 36 tys. placówek na licencji.

Coraz więcej sprzedaży sieci franczyzowe realizują on-line poprzez centralne platformy udostępniane przez franczyzodawców; franczyzobiorcy odpowiadają wówczas lokalnie za realizację sprzedaży. Z takiego rozwiązania korzysta np. Telepizza, gdzie zamówienie internetowe realizuje lokalna pizzeria, czy Intermarche, gdzie zamówienie dokonane przez internet klient może odebrać w wybranym punkcie przy lokalnym supermarkecie.

Według autorów raportu przeciętny koszt uruchomienia placówki franczyzowej (nie uwzględniając hoteli) wynosi obecnie blisko 160 tys. zł netto. Coraz więcej franczyzodawców podejmuje jednak działania służące obniżeniu kwoty inwestycji, np. współfinansują zakup wyposażenia lokalu, optymalizują powierzchnię sklepów czy zapewniają zewnętrzne dofinansowanie.