Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała na wtorkowej konferencji w stołecznym ratuszu, że wszystkie tereny pod budowę stacji podziemnej kolejki zostały przejęte przez wykonawcę prac i w najbliższy weekend rozpoczną się prace związane z rozbudową II linii metra w kierunku Targówka.

Powstaną trzy stacje: "Szwedzka", pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. W sumie powstaną ponad trzy kilometry nowej trasy. Za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Inwestycję zrealizuje włoska firmą Astaldi; jej koszt to ponad 1 mld zł.

"Wszystkie stacje, wszystkie elementy infrastruktury będą realizowane w jednym czasie (...) stacje i komory do zawracania będą budowane metodami odkrywkowymi, tunele będą budowane maszynami" - powiedział prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

Dodał, że parametry techniczne na nowym odcinku będą podobne do tych na centralnym fragmencie drugiej nitki podziemnej kolejki, m.in. system sterowania ruchem pozwoli składom osiągnąć prędkość 80 km/h.

Lejk podkreślił, że w najbliższych dniach odbędą się spotkania informacyjne z mieszkańcami rejonów, w których będą znajdować się przyszłe stacje metra. Będzie także punkt informacyjny przy skrzyżowaniu ul. Pratulińskiej i Handlowej.

Rzecznik prasowy wykonawcy prac, firmy Astaldi, Mateusz Witczyński powiedział, że prace zaczną się m.in. od przełożenia kolidujących instalacji np. ciepłowniczych.

"Około trzech miesięcy potrwa okres, kiedy te prace nie będą jeszcze stricte związane z budową samych konstrukcji stacji (...) następnie przejdziemy do realizacji wykopów wstępnych, przygotowania murków prowadzących pomagających w budowie ścian szczelinowych. Po ich wykonaniu stacje zostaną w większości przykryte stropami i zaczną się prace pod ziemią" - wyjaśnił rzecznik wykonawcy.

Po ok. roku do pracy powinny przystąpić tarcze drążące.

W ramach tzw. etapu 3+3 rozbudowy II linii metra oprócz trzech stacji w kierunku północno-wschodnim, mają powstać także trzy stacje na zachód. W kierunku Bemowa stacje wybuduje turecka firma Gulermak za ponad 1,1 mld zł. Planowane nazwy to: "Płocka", "Młynów" i "Księcia Janusza". Jednak na ten fragment nie zostały jeszcze wydane pozwolenia na budowę.

Lejk wyjaśnił, że Metro Warszawskie złożyło stosowne wnioski o wydanie siedmiu pozwoleń na budowę oraz dokonanie oceny oddziaływania na środowisko. "W tym wniosku złożyliśmy także nowy raport oddziaływania na środowisko, który był wymagany decyzją generalnego dyrektora ochrony środowiska. W tej chwili toczy się procedura wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę" - wyjaśnił Lejk.

Rozbudowa II linii metra oznacza dla mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców wiele miesięcy utrudnień w ruchu.

Pierwsze zostaną wprowadzone w nocy z piątku na sobotę - zwężona o jeden pas ruchu zostanie ul. Szwedzka. Przez około dwa miesiące po rozpoczęciu budowy na kilkusetmetrowym odcinku obowiązywał na niej będzie ruch jednokierunkowy – w stronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową.

Zasadnicze zmiany w ruchu, czyli zamknięcie ulic, pod którymi będą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu. Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej wytyczony został bus pas.

Zmiany czekają także pasażerów komunikacji miejskiej. Na ul. Szwedzkiej, pomiędzy ul. Stalową a Strzelecką, na ok. dwa miesiące wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Autobusy linii 135 jadące w kierunku Strzeleckiej będą mogły Szwedzką kursować bez zmian. W kierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową prowadzącą ulicami Strzelecką, Środkową i Stalową.

Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować w związku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanie przejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińska pomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką. Na trasy objazdowe zostaną skierowane linie autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62.

Kursowanie linii 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona w 262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia. Jej zadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z Dworcem Wileńskim w zamian za linie wycofane. Z myślą o mieszkańcach okolic obecnej pętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, które umożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517. Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym, że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską, zostanie dla niego, na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku), wytyczony buspas.

Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronie www.infoulice.um.warszawa.pl, a szczegółowe informacje nt. zmian w komunikacji miejskiej na stronie www.ztm.waw.pl. (