„Program GAMEINN wpisuje się w kolejny z serii priorytetów, którym jest stawianie na innowacyjność” – powiedział podczas konferencji prasowej Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego. „Z wielką satysfakcją odnotowuję, że uruchamiamy program w kolejnym precyzyjnie zdefiniowanym sektorze gospodarki. Tam, gdzie dany sektor przekracza pewną masę krytyczną, gdzie widzimy duży potencjał wzrostu konkurencyjności, wzrostu obrotów, tam pojawia się interwencja publiczna, czyli właśnie te precyzyjnie wymierzone przez NCBR środki na jego rozwój” – dodał.

O potencjalnym wpływie rynku gier na inne sektory gospodarki mówił z kolei prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

„Gry to nie są tylko gry” – powiedział. „To jest element wytwarzający pewną kulturę i środowiska, które w sposób bardzo zdecydowany mogą się w przyszłości przyczynić również do bezpieczeństwa państwa, do uzyskania przewag konkurencyjnych innych przemysłów” – ocenił. Wskazał, że obecnie "mówimy o konieczności tworzenia różnego rodzaju symulatorów, wirtualnej rzeczywistości, która wyprzedzi nieraz bardzo skomplikowane prototypy". Jego zdaniem "umożliwi ona potencjalnemu nabywcy podjęcie decyzji o nabyciu sprzętu nieraz bardzo odległego od gier; to mogą być zaawansowane maszyny górnicze, to może być sprzęt, który wykorzystywany przez armię". "Potrzebne są do tego te same kompetencje” - podkreślił.

Jak dodał Adam Kiciński, prezes CD Projekt, reprezentujący Porozumienie Polskie Gry, wnioskodawcę programu GAMEINN, „polskie firmy radzą sobie na rynku gier coraz lepiej”. „Polskie gry zaczynają być ambasadorem nowoczesnej polskiej gospodarki, jest to towar absolutnie eksportowy. W naszej branży prace badawczo-rozwojowe to jest klucz do sukcesu, każda nowa gra musi być we wszystkich istotnych obszarach lepsza od gier wymyślonych dotychczas. Ze swej natury prace badawczo-rozwojowe są niesamowicie ryzykowne – powiedział Kiciński i dodał, że dofinansowanie z konkursu może pomóc zwłaszcza firmom mniejszym, z ograniczonym kapitałem.

Reklama

Środki dostępne w ramach GAMEINN mają posłużyć na opracowanie i rozwój technologii takich jak budowa wieloplatformowych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji.

Przedsiębiorcy działający w branży gier będą mogli składać wnioski o dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych od 1 czerwca do 16 sierpnia 2016 r. W konkursie mogą brać udział przedsiębiorstwa lub konsorcja przedsiębiorstw składające projekty o wartości od 500 tys. do 20 mln zł.

Program GAMEINN wspierający polskich producentów gier wideo powstał na wniosek Porozumienia Polskie Gry, reprezentowanego przez CD PROJEKT S.A., twórcę bestsellerowej gry „Wiedźmin”. Sygnatariuszami porozumienia są także: Techland Sp. z o.o., CI Games, Artifex Mundi Sp. z o.o., Vivid Games S.A., 11 bit studio, Bloober Team, The Farm 51, Fuero Games.

Oprócz GAMEINN, NCBR ogłosiło również konkurs dla programu sektorowego INNOSTAL, w ramach którego firmy działające w przemyśle stalowym będą mogły się ubiegać o dofinansowanie z puli 120 mln zł. Obydwa programy sektorowe będą finansowane w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. (PAP)

kflo/ jbr/