Polski udział w inwestycji Mercedesa jest jeszcze „kwestią ostatecznych uzgodnień” - poinformował podczas briefingu w środę wicepremier Mateusz Morawiecki. Dodał, że nie jest to kwota „znacząca” w porównaniu do skali tej inwestycji.

„Cieszę się, że ta decyzja zapadła. Mercedes, to jest marka sama w sobie, bardzo znana, bardzo wysokiej jakości. (…) Można sobie wyobrazić, że troszeczkę zmieniamy kierunek – do tej pory przez 25 lat stare samochody z Niemiec wjeżdżały do Polski, a teraz z Polski do Niemiec będą wyjeżdżały nowe silniki. Ogromny sukces” – powiedział.

Dodał, że w każdej tego typu inwestycji pojawia się taki element, jak wsparcie państwa. „Może dotyczyć np. braku opodatkowania w przypadku specjalnej strefy ekonomicznej i to tutaj będzie miało miejsce” – powiedział. Dodał, że pomoc publiczna nie była jednak tym elementem, którym Polska konkurowała z innymi krajami o inwestycję. „Konkurowaliśmy wykwalifikowaną kadrą, naszymi obietnicami dotyczącymi szkolnictwa zawodowego. Krótko mówiąc ludzie są najważniejsi, również dla takiego inwestora, jak Mercedes” – zaznaczył.

Podkreślił, że polski udział w tej inwestycji jest jeszcze „kwestią ostatecznych uzgodnień”. „Nie jest to kwota jakaś znacząca w porównaniu do skali tej inwestycji, gdzie w pierwszej fazie ma ona wynieść kilkaset mln euro, w drugiej i trzeciej fazie – jeśli one by nastąpiły – jeszcze kolejne kilkaset mln euro” – powiedział.

Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler poinformował w środę, że planuje wybudowanie w Polsce fabryki silników. Ma ona powstać w Jaworze, na zachód od Wrocławia. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na rok 2019. W nowej fabryce mają być produkowane czterocylindrowe silniki benzynowe i dieslowski.

Reklama

W końcu kwietnia dziennik "Rzeczpospolita" pisał, że Daimler zdecydował już, że w Jaworze wybuduje fabrykę silników dla Mercedes Benz Manufacturing (MBM) wchodzącego w skład Daimlera. Według prasy na nową fabrykę Niemcy mieliby wydać 800 mln euro, a zatrudnienie może tam znaleźć 1,5 tys. osób.

W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.

>>> Czytaj też: Niskie koszty pracy i wysoka jakość, czyli dlaczego Mercedes wybrał Polskę