Udostępniamy nagranie wideo:

https://wideo.pap.pl/videos/12860/

"Polacy są narodem innowacyjnym, ale Polska nie jest krajem innowacyjnym na tym poziomie, który opowiadałby innowacyjności Polaków jako obywateli. Problemów jest całe mnóstwo. Powiedziałbym, że nie są to problemy natury osobowościowej, braku skłonności do współpracy. To absolutne nie to. Myślę, że jest bariera kapitałowa" - powiedział prezes Synthos SA.

Reklama

Jak dodał, każde wdrożenie wynalazku pociąga za sobą pewne ryzyko i wydatki. "Myślę, że to, co powoduje, że dzisiaj Polska jest mniej innowacyjna, niż taki kraj, na którym wszyscy powinniśmy się wzorować, jak Niemcy, to fakt, że w Polsce nie ma dużych firm. Takich, które miałyby innowacyjność w swoim DNA, we krwi, gdzie działy badawczo-rozwojowe liczyłyby kilkadziesiąt lat, gdzie historia wdrożeń sięgałaby produktów dzisiaj przez wszystkich stosowanych, jak aspiryna" - powiedział.

Jego zdaniem w Polsce brakuje firm dużych z wielką kulturą innowacyjności, z historią wdrożeń. "Osoby z działów badawczo-rozwojowych w takich firmach bardzo często zakładają potem własny biznes, wdrażają wynalazki, którymi ta duża firma nie jest zainteresowana, wreszcie uczą się prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w efektywny sposób" - powiedział.

Kalwat uważa, że to dziś najważniejszy problem polskiej innowacyjności. "Jeśli w Polsce powstanie 5-10 centrów innowacyjności, to zrobimy ogromny krok naprzód. Żadnych innych większych barier nie widzę. Mówiąc o centrach innowacyjności mam na myśli duże firmy, dla których obszar B+R stanowi istotny element, ponieważ one samą swoją działalnością powodują propagowanie innowacyjności" - podsumował.

Polska Agencja Prasowa uruchomiła w kwietniu nowy cykl wideo pokazujący różne projekty innowacyjne, które powstają we współpracy naukowców i firm albo w ośrodkach badawczych w firmach. Cykl zatytułowany „Kierunek: Innowacje” jest publikowany raz w tygodniu – w każdy czwartek. PAP chce pokazać m.in. te innowacyjne projekty, które powstają na uczelniach lokalnych, a nie w wielkich korporacjach. Zależy nam na praktycznym wymiarze tych projektów, chcemy, żeby to pomysłowość i społeczna użyteczność była znakiem rozpoznawczym naszego cyklu. (PAP)