Wiceminister odpowiadając w Sejmie na pytania posłów PO w sprawie skreślenie z listy inwestycji tego połączenia kolejowego, powiedział, że faktycznie PKP wycofała się z budowy - unieważniła przetarg na studium wykonalności inwestycji, także dlatego, "że były zastrzeżenia co do potencjalnego wykonawcy".

Według planów podróż na 24 km odcinku trasy kolejowej z Katowic do Pyrzowic miała trwać 28 minut. Linia ta miałaby być przystosowana do przejazdy z prędkością 160 km na godzinę - poinformował wiceminister.

Inwestycja ta została także skreślona z listy obiektów przygotowywanych na Euro 2012 ponieważ, w ocenie PKP, jest nierealne wybudowanie tej linii w trzy lata. Głównym powodem takiej decyzji - podkreślił Engelhardt - jest koszt budowy.

Engelhardt zaznaczył, że inwestycja ta znajduje się na liście projektów, finansowanych przy udziale unijnych środków. Koszt jej budowy został oceniony na 107 mln zł, w tym 69 mln zł ma pochodzić z UE, podczas, gdy w ocenie PKP inwestycja ta będzie kosztowała ok. 1 mld zł. Oznacza to, że jest potrzeba poszukiwania innych źródeł finansowania np. ze środków budżetowych.

Reklama

Wiceminister zaznaczył, że brane są pod uwagę także inne rozwiązania połączenia Katowic z lotniskiem jak budowa trasy na bazie jednotorowej linii łączącej Pyrzowice z Zawierciem, ale taka inwestycja nie może być uznana za docelową.

Według ministra, jeżeli PKP zdecyduje się na takie rozwiązanie, "to może powstać zarzut, że nieracjonalnie wydatkujemy budżetowe środki", choć - jak zapewnił - zostanie ona przeanalizowana przed podjęciem ostatecznej decyzji.