Warszawa, 19.05.2016 (ISBnews) - Łączny popyt na paliwa ciekłe w I kw. br. był na poziomie o 9% wyższym od stanu rok temu, podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Konsumpcja wszystkich sześciu gatunków paliw wyniosła 6,6 mln m3, tj. o 9% więcej niż w I kwartale 2015. Z zagranicy sprowadzono 2,1 mln m3, co stanowiło 32% wielkości oficjalnego rynku polskiego, podano także.
"Wzrost oficjalnej konsumpcji benzyn silnikowych, w stosunku do 3 miesięcy 2015 wyniósł 13%. Oficjalny import benzyn wzrósł o 54% i w konsumpcji krajowej stanowił 14% przy 10% w I kwartale roku 2015. Kierowcy kupili oficjalnie 1,3 mln m3 tego gatunku paliwa" - czytamy w komunikacie.
Konsumpcja oleju napędowego po I kwartale 2016 wzrosła o 10% r/r, podano także.
"Dostawy rynkowe oleju napędowego wzrosły o 340 tys. m3 . Wzrósł też oficjalny import, który zbliżył się do 1 mln m3. Import wyniósł 24% całości dostaw rynkowych i był o 75% wyższy niż przed rokiem. Oficjalne zapotrzebowanie krajowe na olej napędowy wyniosło 3,8 mln m3" - czytamy w komunikacie.
Krajowa sprzedaż gazu płynnego LPG wzrosła o 5%. To paliwo alternatywne dla benzyn silnikowych i zwykle zwiększenie popytu na benzyny powoduje osłabienie wyniku sprzedaży gazu płynnego LPG, podano także.
"I kwartał 2016 był dobrym okresem także dla rynku paliwa lotniczego JET. Popyt na nie wzrósł o 6%. Choć to sporo mniej, niż wyniósł wzrost w porównywalnym okresie w roku 2015, to jednak oznacza, że rynek wciąż się rozwija" - czytamy w komunikacie.
Bilans obrotów międzynarodowych po I kwartale 2016 pokazał różnicę pomiędzy towarem przywiezionym do kraju, a z niego wywiezionym na poziomie 759 tys. m3. Przed rokiem wielkości importu i eksportu były na identycznych poziomach około 1,5 mln m3. Duża różnica pomiędzy stanem z I kwartału 2016 i 2015 sugeruje większe ujawnienie działań przez szarą i czarną strefę, podsumowano w komunikacie.
(ISBnews)