Burmistrz zapowiedział, że według wstępnych szacunków około 18 mld ft (57 mln euro) będzie kosztować renowacja mostu Łańcuchowego oraz tunelu pod Górą Zamkową, 1,5 mld ft (4,8 mln euro) – placu Lujzy Blahy w peszteńskiej części miasta oraz 23 mld ft (73 mln euro) - renowacja i przedłużenie w obu kierunkach kolejki zębatej w Budzie.

Tarlos podkreślił, że realizacja trzech wspomnianych projektów będzie możliwa, gdyż za zgodą rządu zaciągnięto kredyt na cele rozwojowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Wymienione przez Tarlosa obiekty, które zostaną poddane renowacji, należą do najbardziej rozpoznawalnych miejsc węgierskiej stolicy.

Most Łańcuchowy, którego budowę rozpoczęto w 1839 r., był pierwszym stałym mostem na Dunaju na Węgrzech. Łączy plac Szechenyiego po stronie peszteńskiej z placem Adama Clarka (inżyniera, który go budował) po stronie budzińskiej. Z placu Clarka wiedzie wlot do tunelu pod Górą Zamkową.

Reklama

Plac Lujzy Blahy, noszący imię słynnej aktorki z przełomu XIX i XX wieku, należy do najbardziej ruchliwych w mieście. Znajduje się przy nim m.in. dom towarowy Corvin, otwarty w 1926 r.

Kolejka zębata powstała w 1874 r. i liczy obecnie prawie 4 km. Według planów władz miasta miałaby zostać przedłużona z jednej strony do placu Kalmana Szella, gdzie znajduje się stacja metra, a z drugiej na jedno ze wzgórz budzińskich, Szwabską Górę.

Burmistrz dodał, że jest też planowane zbudowanie zakładów recyklingu i spalania odpadów ściekowych z wykorzystaniem 50 mld ft (158 mln euro) z funduszy unijnych.

Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)