ZBP: Średnie i małe firmy najczęściej finansują się kredytem bankowym



Warszawa, 23.05.2016 (ISBnews) - Prawie połowa średnich firm i ponad 1/3 małych i mikrofirm korzysta z kredytów bankowych, choć obie grupy przedsiębiorców zdecydowanie preferują finansowanie się ze środków własnych. Na koniec marca banki udzieliły przedsiębiorstwom łącznie 334 mld zł kredytów, z czego 55% - tj. kwota 197 mld zł - przypadło na segment MSP, podał Związek Banków Polskich (ZBP).

Dla 47% średnich firm (obroty od 3,6 do 30 mln zł rocznie) kredyt w banku jest najpowszechniejszym źródłem zewnętrznego finansowania, wśród małych firm (obroty do 3,6 mln zł rocznie) odsetek ten wynosi 35%, wynika z badania "Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach bankowych".

Zdecydowana większość firm z obu segmentów (ok. 85%) w finansowaniu swojej działalności w dalszym ciągu preferuje jednak wykorzystanie środków własnych.

ZBP podał, że w I kw. br. nastąpił ponad dwukrotny wzrost wykorzystania kredytu licząc rok do roku. Dodatkowo ponad jedna czwarta (29%) mikro i małych firm korzysta z kredytów obrotowych preferując ten rodzaj kredytowania wydatków bieżących. Na kolejnych miejscach pod względem znaczenia źródeł finansowania wymienić należy także leasing, pożyczki rodzinne, kredyt kupiecki oraz kredyty konsumpcyjne dla osób fizycznych.

Czynniki decydujące o wyborze banku dla małych i średnich firm są bardzo podobne.

"W małych firmach decyduje wysokość opłat i prowizji, na drugim miejscu jest zakres oferty, a na trzecim warunki i koszty prowadzenia rachunku bieżącego. Małe firmy w niewielkim stopniu zwracają uwagę na możliwość uzyskania doradztwa. W średnich pierwsza trójka czynników jest podobna, jednak na pierwszym miejscu jest zakres oferty, na drugim kwestia prowizji i opłat, zaś trzecie nie zmienia się" - powiedział dyrektor generalny CRM Indicator prof. dr hab. Jan Garlicki podczas konferencji prasowej.

Według badania, najbardziej popularnymi kanałami komunikacji i rozliczeń z bankami jest internet, w tym elektroniczny system dostępu do rachunku bankowego i pakietu usług umożliwiający bezpośrednie operacje bankowe. Internet stanowi kanał, który ma największe znaczenie dla badanych dużych firm w komunikacji z bankiem. Ponadto jakość tego kanału komunikacji została najwyżej oceniona także przez ogół firm.

"Bezpośrednie, osobiste kontakty z bankiem mają nadal podstawowe znaczenie, a jakość tych relacji i profesjonalizm doradcy bankowego decydują o wyborze banku i zakresie korzystania z oferty. Jednocześnie powszechnym stało się korzystanie przez firmy z bankowości elektronicznej, przede wszystkim platform internetowych, mobilnych oraz za pośrednictwem bankomatów, które traktowane są jako bezpieczny i wygodny kanał korzystania ze standardowych usług bankowych" - uważa Garlicki.

Z badania wynika, że stosunkowo niewielka część przedsiębiorstw w finansowaniu swojej działalności posiłkuje się środkami Unii Europejskiej. 8% mikro i małych przedsiębiorstw oraz 17% średniej wielkości firm deklaruje, że kiedykolwiek skorzystała ze środków funduszy UE. Wśród tych, którzy skorzystali z możliwości finansowania z wykorzystaniem środków UE, najbardziej powszechnym instrumentem okazał się kredyt technologiczny.

"W małych firmach tylko 8% korzystało z dotacji unijnych. W przypadku firm średnich wykorzystanie środków z UE jest większe, blisko co 5 firma korzystała z dotacji, rzadziej pożyczki. Przedsiębiorstwa narzekają na zbyt długie procedury, skomplikowane procesy, zbyt długi okres analizy wniosków, bariery w uzyskaniu wkładu własnego" - podkreślił Garlicki.

Powodem, dla którego małe firmy nie korzystają ze środków z UE jest przede wszystkim brak potrzeby - takiej odpowiedzi udzieliło 60% średnich firm i 53% małych firm. Firmy - zarówno małe i średnie w drugiej kolejności wymieniają brak odpowiednich programów unijnych, a na trzeciej zbyt skomplikowane procedury pozyskiwania funduszy.

Małe przedsiębiorstwa najczęściej czerpią informacje o produktach i usługach bankowych bezpośrednio od pracowników banków, za pośrednictwem internetowych stron banków, od znajomych, bądź reklam internetowych bądź innych stron www.

ZBP podał, że zgodnie z wynikami badania, ogólny poziom ubankowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mierzony skalą wykorzystania 10 najbardziej popularnych produktów bankowych wskazuje, że ten segment rynku w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał wzrostowy, przy czym warto zaznaczyć, że poziom ubankowienia firm średniej wielkości jest przeciętnie wyższy niż przedsiębiorstw o niższych obrotach. Najbardziej popularne produkty w obu segmentach to przede wszystkim rachunek bieżący, przelewy i wypłaty z bankomatów, karty płatnicze i obsługa kasowa.

Badanie "Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach bankowych" zostało zrealizowane wśród ponad 1200 polskich firm na przełomie stycznia i lutego przez CBM Indicator we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i Związek Banków Polskich.

(ISBnews)