30 czerwca zakończą się prace związane z drugim etapem rozbudowy terminala pasażerskiego krakowskiego lotniska Balice polegające na modernizacji starych hal przylotów i odlotów. Według zapowiedzi władz portu lotnisko będzie przygotowane na przyjęcie pielgrzymów na ŚDM.

„Dzisiaj najważniejsze jest przygotowanie lotniska na zbliżające się Światowe Dni Młodzieży. Z drugim etapem zdążymy do tego czasu” - powiedział w piątek Radosław Włoszek, p.o. prezesa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

W drugim etapie inwestycji do dyspozycji pasażerów zostaną oddane m.in.: restauracja, kawiarnia, business lounge dla podróżujących ze strefy Schengen, trzeci rękaw dla samolotów, trzy nowe gate’y (w sumie będzie ich 14), oraz 28 stanowisk odpraw (check-in). W lipcu zostanie również zakończona fasada terminalu.

Jak poinformowała PAP Monika Pabisek, p.o. rzecznika prasowego Kraków Airport, dla pielgrzymów przybywających na ŚDM będzie przygotowana osobna ścieżka obsługi wraz z wolontariuszami, którzy przeprowadzą młodzież przez terminal do nowego parkingu naziemnego. Tam będą oczekiwać na nich autobusy. „Dla pielgrzymów jak i innych pasażerów nie przewidujemy żadnych utrudnień w czasie ŚDM” – zaznaczyła.

>>> Czytaj też: Rewolucja w powietrzu. Powstał wielki sojusz tanich linii lotniczych

Reklama

Dodała, że według wstępnych danych przylot na krakowskie lotnisko potwierdziło 20 tysięcy pielgrzymów, czyli tyle, ile ile port obsługuje w ciągu jednego dnia. Do tej pory zgłoszono tylko pięć samolotów czarterowych; linie regularne na czas ŚDM wprowadzą dodatkowe loty lub większe samoloty na obsługiwanych trasach do Krakowa.

W trzecim i ostatnim etapie rozbudowy lotniska, który zakończy się w drugiej połowie tego roku powstanie m.in. kompleks VIP i General Aviation (loty prywatne i biznesowe). Zostanie też otwarty taras widokowy.

Pierwotny termin zakończenia całości rozbudowy istniejącego terminalu pasażerskiego przewidywany był na marzec 2015 r. Pierwszy etap inwestycji został zakończony we wrześniu 2015 r.

Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z obecnych 3,5 mln. Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej. Rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, by zintegrować nową część obiektu z już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko jest nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została umieszczona na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.

Na poziomie pierwszego piętra zlokalizowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie letnim lotnisko oferuje 70 połączeń regularnych do 62 portów w 18 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w 3 największych sojuszach lotniczych na świecie.

W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Plany na ten rok zakładają przyjęcie ok. 4,7 mln pasażerów. W lecie, po zakończeniu prac związanych z drugim etapem rozbudowy terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska zwiększy się do 8,5 milionów pasażerów rocznie.

>>> Czytaj też: Transfer technologii i know-how. Polska Grupa Zbrojeniowa będzie współpracować z Boeingiem