Umowę na zakup autobusów podpisano w poniedziałek między kierownictwem Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku a przedstawicielami firmy EvoBus Polska, która ma dostarczyć pojazdy w ciągu pół roku.

Do ZKM w Gdańsku trafi model Mercedes-Benz Citaro o długości 10 metrów (3 sztuki), 12 metrów (9 sztuk) oraz 18 metrów (9 sztuk).

"Autobus ten jest obecnie najnowocześniejszym seryjnie produkowanym autobusem miejskim na świecie" - powiedziała rzeczniczka prasowa ZKM w Gdańsku, Alicja Mongird. W pojazdach tych - wyjaśniła - możliwe jest np. "odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach", co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji dwutlenku węgla wpływając korzystnie na środowisko naturalne.

"Wszystkie autobusy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie. Będą także spełniać normy emisji spalin Euro 6. Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także - bo z tego Gdańsk już słynie - udogodnienia dla rowerzystów" - podkreśliła Mongird.

Rzeczniczka gdańskiego ZKM dodała, że do 21 autobusów, na których zakup podpisano w poniedziałek umowę, dojdą jeszcze dwa nowe minibusy, których wartość oszacowano na 1,1 mln zł. Przetarg dotyczący zakupu tych pojazdów jeszcze trwa; otwarcie kopert z ofertami zaplanowano na połowę lipca.

Podczas przetargu na zakup autobusów, oprócz ceny (55 proc.) pod uwagę brane są także kryteria techniczne i ekologiczne (45 proc.).

Kupno nowych wozów pozwoli ZKM na wycofanie z eksploatacji starszego typu pojazdów marki Neoplan i Mercedes.

Mongird przypomniała, że 22 lata temu, w połowie czerwca 1994 roku, na gdańskie ulice wyjechały Mercedesy O405N, które były pierwszymi w polskiej komunikacji miejskiej pojazdami niskopodłogowymi. Jeden z tych niemieckich pojazdów trafi teraz do zabytkowego taboru gdańskiego ZKM, w którym są już Jelcz - "ogórek" z 1976 roku oraz węgierski Ikarus z 1993 roku. Obecnie gdański ZKM dysponuje 222 autobusami i 127 zestawami tramwajowymi. Wszystkie gdańskie autobusy są pojazdami niskopodłogowymi, a 80 proc. z nich jest wyposażona w klimatyzację. Z kolei 86 proc. taboru tramwajowego to wozy niskopodłogowe (lub z częścią niskopodłogową), a prawie połowa jest klimatyzowana.

>>> Czytaj też: Inżynierowie z Gliwic zyskali uznanie Microsoftu. "To unikalne rozwiązanie w skali europejskiej"