„Duże, krajowe przedsiębiorstwa powinny odgrywać aktywną rolę w budowaniu ekosystemu, sprzyjającego pełnemu wykorzystaniu potencjału innowacyjności i przedsiębiorczości Polski” – podkreślił PKN Orlen, informując o udziale spółki w zakończonym w czwartek w Krakowie dwudniowym kongresie „Impact’16 4.0 Economy”, najważniejszym tegorocznym wydarzeniu w branży startupów.

Według płockiego koncernu, duże, krajowe przedsiębiorstwa, ułatwiając rodzimym startupom komercjalizację swych pomysłów, mogą same wiele zyskać na takiej współpracy.

„Dlatego PKN Orlen zdecydował się aktywnie zwiększyć zaangażowanie w tzw. scouting, czyli aktywne wyszukiwanie startupów specjalizujących się w obszarach spójnych ze strategią grupy Orlen. Aktywność koncernu w tym obszarze jest jasnym sygnałem, iż dotychczasowe doświadczenie pozwala otworzyć się na nowe formy pozyskiwania innowacji z zewnątrz i mocne zaangażowanie w proces wspierania krajowej innowacyjności” – podkreśliła spółka.

Podczas kongresu „Impact’16 4.0. Economy” odbyły się warsztaty ekspertów płockiego koncernu, prowadzone w ramach modułów „Startup Connector - Startups & Corporations” oraz „New Energy Technologies” dla kilkunastu wybranych polskich startupów.

Zespół ekspertów PKN Orlen jest autorem opublikowanego ostatnio raportu „Gra o innowacje”, według którego „innowacje powinny nie tylko powstawać w Polsce, ale także być tu wdrażane i stąd eksportowane”. Raport płockiego koncernu zwraca uwagę, że „premia innowacyjna przynosi korzyści całej gospodarce w postaci miejsc pracy, dochodów gospodarstw domowych i zysków przedsiębiorstw”.

„Kołem zamachowym innowacyjności winny być dojrzałe przedsiębiorstwa, mające środki na inwestycje” – przekonuje Andrzej Kozłowski, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zarządzania projektami PKN Orlen. I dodaje jednocześnie: „Chcemy zaoferować młodym polskim innowatorom trudno dostępne, a mogące przesądzić o powodzeniu komercjalizacji pomysłów, formy wsparcia – od specjalistycznych laboratoriów po ogromną sieć detaliczną, w której możemy testować dowolną usługę konsumencką”.

W ocenie głównego ekonomisty PKN Orlen dr. Adama Czyżewskiego, „nie ma innowacyjnej gospodarki bez aktywnej roli państwa, jako organizatora i katalizatora innowacyjnych procesów”. Jak podkreśla, „innowacyjność jest nierozłącznie związana z przedsiębiorczością i gospodarką rynkową, z jej instytucjami i regulacjami”. „Z dwóch krajów podbijających kosmos i biorących udział w wyścigu zbrojeń to wolnorynkowe Stany Zjednoczone, nie Związek Radziecki, potrafiły przekuć pionierskie odkrycia na produkty i usługi dla konsumentów” - tłumaczy Czyżewski.

Jak zapowiedział na początku czerwca prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński, jednym z priorytetów prac nad przeglądem strategii tej spółki na lata 2014-17 jest innowacyjność. Podkreślił przy tym, iż zaktualizowana strategia płockiego koncernu będzie m.in. odpowiadała na plan rozwojowy przygotowany przez wicepremiera, ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego, który w lutym przyjął rząd.

„Jest praca nad strategią. Chcemy dać odpowiedź na plan Morawieckiego. Chcemy, żeby innowacyjność zyskała jeszcze większe znaczenie, żeby nie przegapić żadnej okazji, by pomysły się przebijały i były realizowane” – mówił wówczas Jasiński. Wcześniej, w kwietniu, biuro prasowe PKN Orlen informowało PAP, że założenia strategiczne spółki na kolejne lata powinny być gotowe w drugiej połowie roku.

PKN Orlen jest największym podmiotem w branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych w Europie. Posiada spółki zależne w Niemczech, Czechach, na Litwie, a także w Kanadzie.

W kwietniu płocki koncern rozstrzygnął globalny konkurs na innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną procesów rafineryjnych zorganizowany w formule crowdsourcingu. Była to pierwsza taka inicjatywa w Polsce, otwarta dzięki internetowi dla zespołów specjalistów, podmiotów i instytucji badawczych, ale też pojedynczych autorów. Na konkurs wpłynęło ponad 20 autorskich rozwiązań z całego świata. Ostatecznie wygrały 3 projekty: z Polski, Niemiec oraz Indii. (PAP)