Finał zorganizowanego po raz pierwszy konkursu ABSL Start-Up Challenge był częścią siódmej konferencji ABSL. Jego pomysłodawcy kierowali konkurs szczególnie do tych, którzy mają pomysł na usprawnienie sektora usług biznesowych. Jako cel wskazywali ułatwienie im startu przez pomoc merytoryczną i zapewnienie możliwości nawiązania kontaktów z dużymi graczami na rynku.

„Chodzi o połączenie potencjału małych, bardzo przedsiębiorczych firm ludzi niekoniecznie młodych, ale którzy mają świeże, otwarte spojrzenie, wiele ryzykują, poszukują pomysłów na to, co można zrobić inaczej, bardziej konkurencyjnie, w sposób atrakcyjny, z firmami uznanymi, nawet wielo- nasto- lub nawet -setletnimi korporacjami, które mają skalę, pieniądze do inwestowania, a także wiedzą, w jaki sposób można pomysł, który być może należy do kogo innego, zaprząc do machiny biznesowej; czego startupom brakuje" - powiedział PAP jeden z jurorów w projekcie, wiceprezes ABSL i dyrektor Procter&Gamble Global Business Services Janusz Dziurzyński.

Do konkursu – w trzech kategoriach - zgłosiło się ok. 40 uczestników, spośród których wyłoniono dziewięciu finalistów. W kategorii Analytics & Big Data były to projekty Lerta, Grinfy oraz Elfinite, w kategorii Customer & Employee Experience: Lerni, HospiCare oraz Kadromierz, a w kategorii Robotics & Process Automation: Bin.e, XTPL oraz Zapakuj.to.

Podczas finału przedstawiciele projektów prezentowali je i odpowiadali na pytania specjalizujących się w poszczególnych kategoriach jurorów, którzy wybierali też najlepsze, ich zdaniem, rozwiązania.

Reklama

Były to odpowiednio: oprogramowanie Grinfy redukujące zużycie energii komputerów, aplikacja HospiCare będąca platformą gromadzenia danych i wymiany informacji między pacjentami hospicjów domowych i opiekującymi się nimi osobami, a także usługa Zapakuj.to – szybkiej dostawy niewielkich ilości projektowanych przez klienta opakowań - pudełek.

Ten ostatni startup zwyciężył też w odbywającym się poprzez aplikację mobilną głosowaniu co najmniej kilkuset obserwujących finał uczestników konferencji. Jego przedstawiciele – Konrad Kwiatkowski i Patryk Kabaj – mówili, że wraz z grupą znajomych mniej więcej rok temu dostrzegli problem wiążący się z pakowaniem towarów w handlu detalicznym: trudno jest zdobyć indywidualne opakowanie, działając w detalu trzeba najczęściej zamawiać ilości hurtowe, np. 500 sztuk, a realizacja trwa długo, zwykle ok. czterech tygodni.

„Dzięki naszej aplikacji sieciowej zindywidualizowaliśmy sposób wytwarzania opakowań dla klientów detalicznych. Proces jest tak zoptymalizowany, że możemy przyjmować minimalne zamówienia, na poziomie 30 sztuk i po 14 dniach takie opakowania są u klienta w domu” - mówili przedstawiciele Zapakuj.to.

Jak akcentowali, ich rynek jest „wspaniały” (według różnych danych w ub. roku wartość rynku handlu internetowego w Polsce przekraczała 30 mld zł.

Nagrodą dla finalistów konkursu był udział w zamkniętej i drogiej konferencji, podczas której mogli zyskać kontakty z przedstawicielami dużego biznesu, natomiast dla zwycięzcy dodatkowo – indywidualna sesja coachingowa z wybranym członkiem jury.

Wiceprezes ABSL zaznaczył, że na co dzień członkowie związku, w tym jego firma, pracują na różny sposób ze startupami - od wielu lat. Wskazał jednak na korzyści wynikające z przeprowadzenia konkursu przez sektorową organizację non-profit: na widowni finału konkursu nie siedzieli przedstawiciele jednej czy kilku firm, lecz szeregu, którzy być może zainteresują się pomysłem.

„Oni przychodzą z pomysłami, a my jesteśmy globalnymi firmami o ogromnej skali przełożenia. I tamte firmy wcale nie muszą szukać możliwości wyjścia poza granice naszego kraju – przecież te ogromne korporacje z jakiegoś powodu właśnie tu inwestują, mają przedstawicielstwa, fabryki. Jeżeli tak jest, polskie startupy mogą z tymi międzynarodowymi graczami zacząć tutaj i to może być trampoliną dla nich i dla ich biznesu” - uznał Dziurzyński.

„To, czego my poszukujemy, to świeżości spojrzenia, innowacyjnego myślenia o zagadnieniach, które również my musimy rozwiązać” - podkreślił.

W następstwie konkursu ABSL ma stworzyć platformę dla startupów służącą wymianie informacji i zdobywaniu kontaktów biznesowych. Start-Up Challenge powinien też stać się stałym elementem corocznych konferencji ABSL.

ABSL zrzesza ponad 150 inwestorów, często globalnych, m.in. Procter & Gamble, PwC, Shell, Sony czy Thomson Reuters.(PAP)