Inwestycję sfinansowano z programu UE "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Dzięki niej PKP PLK zlikwidowała na CMK dwa przejazdy drogowe przez tory i w zamian wybudowała dwa wiadukty drogowe.

Całkowity koszt przebudowy wyniósł 17,51 mln zł, a dofinansowanie z UE – 14,9 mln zł.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział na konferencji prasowej, że to pierwsza zakończona inwestycja kolejowa w Europie z programu CEF. "To jest może nieduża inwestycja, ale mająca duże znaczenia, bo CMK to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce" – podkreślił Słowik.

>>> Czytaj też: Szybciej niż statkiem i taniej niż samolotem. Liczba pociągów z Chin do Polski będzie rosła

Reklama

Jak wyjaśnił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, celem inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrona osób korzystających z przejazdów oraz podniesienie wydajność wykorzystania tej linii kolejowej.

"Dzięki wybudowaniu tych dwóch wiaduktów drogowych wykluczono całkowicie ryzyko kolizji pojazdów drogowych z kolejowymi. A tego typu kolizje są drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej" – przypomniał.

Dodał, że zmiana na CMK pozwoli też na skrócenie czasu podróży o kilka minut, co możliwie jest dzięki podniesieniu prędkości jazdy pociągów. Nowe wiadukty pozwolą na mierzącym ok. 5 km odcinku Olszamowice-Włoszczowa Północ na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h.

Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych, kolejowych czy wodnych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łączy Warszawę z aglomeracją śląską, Krakowem i Wrocławiem. W skali międzynarodowej CMK jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim w relacji Wiedeń/Praga/Budapeszt – Warszawa.

>>> Polecamy: Przyszłość transportu w Polsce. Co dalej z koleją dużych prędkości?