W pierwszym półroczu br. porty odnotowały wzrost obrotów drobnicą o 12,8 proc. zaś ropą produktami ropopochodnymi i gazem o 4,7 proc. "Za wzrost w ostatniej grupie ładunków odpowiadają gazowce, które zaczęły wpływać do uruchomionego niedawno terminala LNG w Świnoujściu" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

W pierwszym półroczu spadły za to obroty w innych grupach towarowych; przeładunek węgla spadł o 8,9 proc., rudy o 11,4 proc., innych masowych - o 13,9 proc., zbóż o 2,2 proc., a drewna o 30,7 proc.

"Za spadki przeładunków węgla, które od lat obserwujemy w Szczecinie i Świnoujściu, odpowiada ekspansywny węgiel z Rosji, Ameryki Północnej, ale także Australii" - powiedziała Woźniak-Lewandowska.

"Statki z węglem wybierają także porty trójmiejskie, ponieważ w naszym zespole portów jest zbyt płytki dla dużych jednostek tor wodny" - dodała.

Reklama

"Z kolei za wahania przeładunków rudy odpowiadają nasi południowi sąsiedzi, do których trafia ona przez nasze porty. Ostatnie półrocze pokazuje, że huty słowackie i czeskie zamówiły mniej rudy" - powiedziała Woźniak-Lewandowska.

W czerwcu br. w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano więcej o ponad 286 tys. ton ładunków, niż w czerwcu ub. roku, co stanowi wzrost o 15,8 proc.

Port zanotował także w pierwszym półroczu 2016 r. prawie trzy procentowy wzrostu przeładunków kontenerów.

Spółka ocenia, że wyniki portów za ostatnie półrocze są dobre. Jak szacuje, w drugim półroczu br. przeładunki powinny pójść w górę za sprawą świnoujskiego terminala LNG, a także planowanego uruchomienia w szczecińskim porcie dużego elewatora zbożowego.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)