"Wśród 30 sklasyfikowanych w rankingu polskich producentów z branży motoryzacyjnej, ponad połowa (16) to firmy wytwarzające części i podzespoły. Znaczny udział w rankingu mają producenci pojazdów innych niż samochody osobowe i dostawcze: 2 firmy produkujące autobusy, 7 firm produkujących naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów oraz 2 produkujące pojazdy specjalne. Są też 3 spółki, które specjalizują się w produkcji akumulatorów" - czytamy w komunikacie.

Najwięcej sklasyfikowanych firm reprezentuje województwa: wielkopolskie (7), śląskie (6) oraz mazowieckie (4). Trzy firmy działają w Małopolsce, po dwie w Łódzkiem, na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu, a po jednej w województwach kujawsko-pomorskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim, podano także.

"Automotive jest branżą, w której łańcuchy produkcji są mocno umiędzynarodowione. To w naturalny sposób powoduje, że sektor działa w oparciu o handel zagraniczny. Polscy producenci części i podzespołów czy pojazdów potrafią wykorzystać tę specyfikę. Co więcej, zaczynają sięgać naprawdę daleko, np. do Meksyku" - powiedział dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej BZ WBK Roman Maciejewski, cytowany w komunikacie.

Liderem rankingu jest Grupa Boryszew, której działalność opiera się na czterech głównych filarach. Wśród nich, obok segmentów metali nieżelaznych, chemicznego i dystrybucyjnego, znajduje się właśnie automotive. Jest to jedyna polska firma, która przekroczyła próg 2 mld zł przychodów ze sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym w 2015 roku, podano także.

"Miejsce 2. zajął Solaris Bus & Coach S.A. Podpoznański producent autobusów miejskich, międzymiastowych i specjalnych oraz niskopodłogowych tramwajów, uzyskał w 2015 roku roczny przychód ze sprzedaży w wysokości 1,8 mld zł" - czytamy w komunikacie.

Podium rankingu zamyka Wielton S.A. - wieluński producent naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych z przychodem w wysokości 613 mln zł w 2015 roku, podano także.

"Firmy z polskim kapitałem są zwykle dużo mniejsze od zagranicznych konkurentów, ale stopniowo budują swoją pozycję i włączają się z sukcesem w międzynarodowe łańcuchy dostaw" - czytamy w komunikacie.

W rankingu nie ma żadnego producenta samochodów osobowych i dostawczych czy silników, podano również.

"Spółkom wyłącznie z polskim kapitałem bardzo trudno jest nawiązać bezpośrednie relacje z międzynarodowymi producentami aut. Dlatego działalność w branży zaczynają od bycia dostawcą drugiego lub trzeciego rzędu. Jednak coraz więcej z nich w perspektywie kilku lat zostaje bezpośrednimi dostawcami do producentów pojazdów. Natomiast niszą rynkową, którą polski kapitał udanie zagospodarował, jest produkcja przyczep, naczep i zabudów do samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów takich jak autobusy i pojazdy specjalne" - podsumował dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacji banku Wojciech Żuk, również cytowany w komunikacie. 

Zestawienie "TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem" zostało opracowane w oparciu o wysokość rocznych przychodów ze sprzedaży. 

>>> Czytaj też: Warta 35 mld dol. bomba emerytalna pokazuje, kto tak naprawdę rządzi Polską