Wartość całego zamówienia, w którego realizacji będzie uczestniczył śląski zakład, przekracza 800 mln euro.

Informację w tej sprawie przekazał w poniedziałek rzecznik koncernu Alstom w Europie środkowej i na Ukrainie Marek Gawroński. Alstom w Polsce zatrudnia ponad 1,1 tys. pracowników w chorzowskiej fabryce taboru szynowego oraz w Centrum Serwisowym Pendolino w Warszawie. Obecnie chorzowska fabryka wytwarza wagony metra dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej.

Zamówienie od holenderskiej spółki dotyczy 79 pociągów międzymiastowych Intercity New Generation, rozwijających prędkość 200 km/godz. Pociągi będą eksploatowane w holenderskiej sieci krajowej: na linii Amsterdam-Rotterdam-Breda oraz w korytarzu Den Haag-Eindhoven. Zamówione pociągi łącznie będą miały 25 tys. miejsc dla pasażerów.

Grupa Alstom od wielu lat jest zaangażowana we wspieranie holenderskiego rynku poprzez dostarczanie tramwajów i pociągów metra dla Hagi, Amsterdamu i Rotterdamu. Alstom jest również odpowiedzialny za instalację i utrzymanie europejskiego systemu sygnalizacji ERTMS na trasie Betuwe oraz na linii Hanza.

Reklama

Nowe pociągi Intercity mają m.in. rozwiązania ułatwiające przewożenie wózków inwalidzkich i rowerów, a także specjalne toalety dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Są wyposażone w Wi-Fi i oświetlenie LED. Zapewniają szybki przepływ pasażerów i posiadają dynamiczny system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. W wagonach są kamery zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i załogi.

Zamówione przez Holendrów pociągi należą do gamy produkowanych przez Alstom pociągów modułowych Coradia. Na całym świecie sprzedano dotąd ponad 2,4 tys. pociągów tego typu.

Pociągi zaprojektował i opracował w Saint-Ouen we Francji i w Salzgitter w Niemczech międzynarodowy zespół ekspertów, a ich produkcja będzie prowadzona w zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie.

W projekcie wezmą również udział inne zakłady koncernu Alstom w Europie: Charleroi (Belgia) zajmie się sygnalizacją pokładową, Ridderkerk (Holandia) przekazaniem do eksploatacji, gwarancją, wsparciem, szkoleniami i usługami, z kolei we Francji zakład Valenciennes zajmie się wyposażeniem wnętrza, Ornans silnikami, Tarbes projektowaniem falowników trakcyjnych i produkcją modułów zasilających, a Villeurbanne elektroniką, internetem i informacją pasażerską.

Koncern Alstom ma siedzibę główną we Francji i zatrudnia obecnie 31 tys. pracowników w ponad 60 krajach. Produkuje m.in. tabor szynowy: tramwaje, wagony metra oraz pociągi.

Jesienią ubiegłego roku należący do koncernu zakład w Chorzowie rozpoczął produkcję składów metra dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej. Firma podkreśliła, że chorzowska fabryka, korzystając w ciągu kilku ostatnich lat z ogromnych inwestycji, stała się wiodącą jednostką produkcyjną w grupie - dzisiaj pracuje w niej prawie 1,1 tys. pracowników, a produkcja trafia głównie na eksport. Alstom rozwija w Chorzowie centrum inżynieryjne, gdzie planowane jest zwiększenie zatrudnienia w przyszłym roku nawet o połowę.

>>> Czytaj też: Ile Dart jest dla Brukseli wart? Nowe protesty wokół Łodzi Fabrycznej