W branży niewiele się zmienia. Normą są wciąż reklamy oparte o seksualność, a najpopularniejsze zapachy nie zmieniają się od dawna. Branża utknęła w pętli, która wykorzystuje kupujących do utrzymania status quo – wynika z raportu opublikowanego przez firmę konsultingową A.T. Kearney.

Cztery z pięciu najpopularniejszych kobiecych zapachów utrzymuje swoją pozycję od połowy dekady pomimo ciągłych prób wypromowania nowych. Tylko w ubiegłym roku producenci perfum wydali na rynek ponad 100 nowych marek i produktów, które były wspierane ogromnymi marketingowymi budżetami. Każdego roku branża wydaje na cele marketingowe 800 mln dol., począwszy od reklam telewizyjnych, a skończywszy na billboardach oraz reklamach w magazynach prasowych.

Problem polega na tym, że znaczna część budżetów na promocję jest marnotrawiona. – Firmy muszą pomyśleć nad tym, na których obszarach można zmniejszyć straty. W pewnym momencie obecny stan będzie już nie do utrzymania. Utrzymanie status quo jedynie jeszcze bardziej zmniejszy marże – mówi Nemanja Babic, jeden ze współtwórców raportu.

Do najpopularniejszych zapachów należą niezmiennie Ligot Blue (Dolce & Gabbana), Coco Mademoiselle, Chance Eau Tendre oraz No. 5 (Chanel). Jedynym względnie nowym zapachem na szczytach listy sprzedaży jest „Daisy” Marca Jacobsa. Rynek prestiżowych zapachów ma w USA wartość 4 miliardów dolarów – wynika z danych NPD Group.

Reklama

Ze wspomnianego powyżej badania przeprowadzonego na ponad 1000 klientów wynika, że ponad 40 proc. zakupów dotyczy tych samych produktów perfumeryjnych – klienci wybierają ulubiony zapach, przywiązują się do niego, a następnie dokonują regularnie tego samego zakupu. Większość kupujących nie zauważa lub nie reaguje na reklamy znajdujące się w perfumeriach.

Firmy stosują reklamę masową. Osoby nakłaniające do zakupów nie wiedzą nic o odwiedzających sklepy klientach, nakłaniając wszystkie osoby do tych samych produktów. Nie jest to na pewno spersonalizowany marketing.

>>> Czytaj też: Marketerzy w gąszczu danych. Analityka behawioralna to nowe potężne narzędzie